Akademia zmienia zasady przyznawania Oscarów, aby zwiększyć różnorodność


Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła, że od najbliższych edycji wprowadzi stosowne zasady mające na celu ustalenie nowych standardów inkluzywności w filmach pretendujących do nagrody za najlepszy film.
Związane jest to z faktem, że od wielu lat członkowie Akademii nie byli zadowoleni z małej różnorodności wśród nominowanych osób – od kiedy w 2016 roku wśród 20 osób nominowanych do nagród aktorskich nie znalazła się żadna osoba o innym kolorze skóry niż biały lub zróżnicowanym pochodzeniu etnicznym (person of color), postanowiono podwoić liczbę kobiet i członków mniejszości wśród osób należących do Akademii, co osiągnięto w 2020 roku.
Prezydent Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej – David Rubin – oraz jej prezes – Dawn Hudson – wydali oświadczenie, w którym wspomnieli, że kluczowym celem Akademii powinno być odzwierciedlenie zróżnicowania zarówno wśród twórców filmów, jak i ich widzów.
Od 94 edycji rozdania nagród, która odbędzie się w 2022 roku, stopniowo będą wprowadzane kolejne reguły, a od 2024 filmy ubiegające się o nominację, będą musiały spełnić przynajmniej dwa z czterech standardów. Jak mają się one prezentować?
STANDARD A: REPREZENTACJA, MOTYWY, NARRACJA
Aby osiągnąć Standard A, film musi spełnić JEDEN z podanych warunków:
- Główni lub istotni drugoplanowi aktorzy/aktorki – przynajmniej jeden z tych aktorów/jedna z tych aktorek należy do niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej lub rasowej.
- Przynajmniej 30% wszystkich aktorów/aktorek w rolach drugoplanowych i epizodycznych pochodzi z przynajmniej dwóch z niedostatecznie reprezentowanych grup:
- Kobiety
- Grupy etniczne
- Osoby LGBTQ+
- Osoby z kognitywnymi lub fizycznymi niepełnosprawnościami, niedosłyszące lub niesłyszące
- Temat, narracja lub główny motyw filmu ma być skupiony na niedostatecznie reprezentowanej grupie (te same co w punkcie A2).
STANDARD B: EKIPY TWÓRCZE
Aby osiągnąć Standard B, film musi spełnić JEDEN z podanych warunków:
- Wśród osób zajmujących najważniejsze pozycje w procesie twórczym – casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz – przynajmniej dwie muszą pochodzić z niedostatecznie reprezentowanych grup (tych samych, co w punkcie A2), z czego przynajmniej jedna ma pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej lub rasowej.
- Przynajmniej 6 członków niższego szczebla należy do niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej lub rasowej.
- Przynajmniej 30% ekipy filmowej pochodzi z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2.
STANDARD C: SZANSE I DOSTĘP DO ŚRODOWISKA BRANŻOWEGO
Aby osiągnąć Standard C, film musi spełnić OBA z podanych warunków:
- Producent lub dystrybutor musi oferować płatne staże i możliwości odbywania stażów dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2 w najważniejszych aspektach produkcyjnych. Mniejsze lub niezależne studia lub dystrybutorzy muszą mieć w ekipie przynajmniej 2 stażystów/stażystki z tych grup.
- Szanse rozwoju umiejętności – Producent, dystrybutor i firma finansująca produkcję musi oferować możliwości rozwoju podstawowych umiejętności filmowych dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2.
STANDARD D: ROZWÓJ WIDOWNI
Aby osiągnąć Standard D, film musi spełnić podany warunek:
- Reprezentacja w materiałach marketingowych, promocyjnych, dystrybucyjnych – Studio lub producent muszą mieć w zespołach zajmujących się marketingiem, dystrybucją, promocją co najmniej kilka osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup na kierowniczych stanowiskach.