Podcast powstaje w ramach współpracy promocyjnej z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
“Od strony dekoracji” to najnowszy podcast Filmawki, na który złoży się 5 odcinków. Codziennie, od wtorku do soboty , Maciej omawiać będzie różne gatunki polskiego kina w ostatnich latach – od kina historycznego do kina science – fiction z perspektywy scenografii, wspominając także o realiach powstawania filmu.
W pierwszym odcinku Maciej opowiada o “Orle. Ostatnim patrolu”, “Niebezpiecznych dżentelmenach” czy “Krwi Boga”, wspominając także o roli location managera w powstawaniu filmu.
W przygotowaniu podcastu pomaga książka “Scenografia” autorstwa Ireny A. Stanisławskiej i Allana Starskiego – tegorocznego laureata Platynowych Lwów.
Krytyk filmowy zajmujący się popularyzacją rodzimej kinematografii oraz jej historią. Studiuje na Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ, publikuje w “Ekranach” i “Kinie”. Prowadzi podcasty Filmawki, a także swoją stronę “Zapiski na bilecie.
Podcast został zrealizowany w ramach współpracy medialnej z 48. Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Są fale? to nowy projekt podcastowy Filmawki, w którym omawiamy współczesne polskie kino. Analizujemy wybrane trendy i zjawiska, które zostały ukazane w ostatnich 5 latach (2018–2023). W każdym odcinku będziemy opowiadać o jednym, wybranym przez nas bloku tematycznym, włączając w to konteksty często wykraczające poza przyjętą cezurę czasową. Podcast prowadzą Kamil Walczak i Joanna Stachnik.
Nasz drugi odcinek stanowi próbę omówienia rodzimego kina historycznego. Wprowadzamy nieco kontekstów (takich jak książka Soc, sex i historia, a do relacji polsko-żydowskich ważne teksty Jacka Leociaka, Henryka Grynberga i Jana Błońskiego). Omawiamy produkcje z ostatnich lat i rozliczamy, jak słynna „polityka historyczna” jest realizowana w polskiej kinematografii, a także, co takie narracje mówią o Polakach.
(0:46) Kącik teoretyczny, czyli polityka historyczna: model normatywny i wolnościowy
(30:38) 100 lat niepodległości. Omówienie filmów: Piłsudski, Legiony.
(39:19) II wojna światowa. Omówienie filmów: Orlęta. Grodno ’39, Orzeł. Ostatni patrol, 303. Bitwa o Anglię, Dywizjon 303. Historia prawdziwa, Mistrz, Kurier.
(47:40) PRL. Omówienie filmów: Zieja, Żeby nie było śladów, Zupa nic, Chrzciny.
Prowokowanie przeróżnych myśli to jedna z lepszych rzeczy, jakie dają teksty kultury, a tak się składa, że kino robi to wyjątkowo dobrze. Lubię kino wszelakie (popularne i festiwalowe) i systematycznie zwiększam swój kapitał kulturowy (!). Jestem sympatykiem zwierząt i entuzjastą kotowatych (TRZEBA kochać wszystkie kotki).
Mam w sobie dużo miłości i wyrozumiałości względem polskiego kina, czasem nawet za dużo. Nie umiem pójść do biblioteki i nie wyjść z naręczem książek (prawie zawsze wszystkie czytam!). Dlaczego kocham żaby? Bo to wspaniałe zwierzęta, po prostu na nie spójrzcie.
Podcast został zrealizowany w ramach współpracy medialnej z 48. Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Są fale? to nowy projekt podcastowy Filmawki, w którym omawiamy współczesne polskie kino. Analizujemy wybrane trendy i zjawiska, które zostały ukazane w ostatnich 5 latach (2018–2023). W każdym odcinku będziemy opowiadać o jednym, wybranym przez nas bloku tematycznym, włączając w to konteksty często wykraczające poza przyjętą cezurę czasową. Podcast prowadzą Kamil Walczak i Joanna Stachnik.
W pierwszym odcinku zajmiemy się polskim kinem queerowym. Zaczniemy od wyjaśnienia, czym teoria queer różni się od studiów LGBT. Następnie metodą case studies prześledzimy, jak wątki queerowe wyglądają w poszczególnych filmach i serialach.
(0:00) PROLOG: Są fale?, czyli zamysł podcastu
(0:53) Kącik teoretyczny, czyli teoria queer
(4:33) Estetyka queerowa: Córki dancingu (2015)
Wątki gejowskie:
(7:11) Ostatni komers (2020)
(11:21) Hiacynt (2021)
Prowokowanie przeróżnych myśli to jedna z lepszych rzeczy, jakie dają teksty kultury, a tak się składa, że kino robi to wyjątkowo dobrze. Lubię kino wszelakie (popularne i festiwalowe) i systematycznie zwiększam swój kapitał kulturowy (!). Jestem sympatykiem zwierząt i entuzjastą kotowatych (TRZEBA kochać wszystkie kotki).
Mam w sobie dużo miłości i wyrozumiałości względem polskiego kina, czasem nawet za dużo. Nie umiem pójść do biblioteki i nie wyjść z naręczem książek (prawie zawsze wszystkie czytam!). Dlaczego kocham żaby? Bo to wspaniałe zwierzęta, po prostu na nie spójrzcie.
8 września na serwisie CANAL+ online zadebiutuje trzeci sezon Belfra – serialu, który był jednym z największych polskich hitów poprzedniej dekady. Powróci nie tylko tytułowa postać Pawła Zawadzkiego, ale też małomiasteczkowy setting, znany z pierwszego sezonu serialu. To też dobra okazja, żeby po 8 latach ponownie wybrać się do Dobrowic i przekonać się, jak po latach ogląda się pierwszy sezon Belfra. Podcast jest materiałem sponsorowanym.
W podcaście, który został nagrany we współpracy z serwisem CANAL+ online, Wiktor Małolepszy, Irena Kołtun i Bartłomiej Rusek nie tylko zastanawiają się, czy po niemalże dekadzie serial nadal trzyma poziom, ale też, jakie elementy sprawiły, że zdobył on tak kultowy status w momencie premiery. To szczególnie ciekawa rozmowa, ponieważ żadna z osób wypowiadających się w tym materiale nie oglądała wcześniej serialu CANAL+. Wszyscy podchodzą do Belfra na świeżo, bez nostalgii i sentymentu. Przekonajcie się, co mają do powiedzenia. Jeśli jednak nie obejrzeliście Belfra, to macie świetną okazję nadrobić cały pierwszy sezon pod tym linkiem – za darmo i bez potrzeby rejestracji!
Czy to będzie trwała reaktywacja Serialawki? Nie jesteśmy jeszcze w stanie powiedzieć, stąd też „+” przy tytule.
11 maja na stronie filmroj.pl obejrzycie “Rój”. Niepokojący film Bartka Bali o o rodzinie, która odcięła się od cywilizacji i zamieszkała na bezludnej wyspie. Napięcie między nimi rośnie z każdym dniem a twórcy zadają pytanie – co oznacza wolność?
Podcast jest materiałem sponsorowanym.
„Rój” to wciągający dramat psychologiczny, poruszający ważne tematy egzystencjalne i problemy dzisiejszego świata. Twórcy liczą, że film skłoni publiczność do refleksji nad istotą pojęcia wolności i wyborami, jakie podejmujemy, próbując ją osiągnąć. Debiut Bartka Bali to pierwszy polski film finansowany metodą crowdinvestingu, który powstał dzięki trzystu indywidualnym inwestorom.
W podcaście Rafał Skwarek rozmawia z producentem i reżyserem filmu na temat historii powstawania filmu, pomyśle by film został sfinansownay metodą crowdinvestingu… I wiele więcej. Rozmowę polecamy między innymi tym, którzy marzą by tworzyć swoje kino – twórcy są bardzo otwarci na temat procesu powstawania.
Do widzenia, do jutra, Jowita, Stawka większa niż życie, Trzeba zabić tę miłość. To tylko kilka dzieł, które nakręcił Janusz “Kuba” Morgenstern. Reżyser, któremu poświęcamy trzeci sezon “Powtórki z…”, gdzie wracamy do jego twórczości, analizujemy ją, omawiamy konkretne aspekty produkcyjne. To historia o reżyserze znanym, choć zbyt często pomijanym – być może nasz cykl przypomni filmy i seriale, których był autorem.
Drugi odcinek poświęcony jest filmowi “Jutro premiera”. Maciej opowiada w nim o odrzuconych projektach pełnometrażowego debiutu Janusza Morgensterna, teatrze w filmie, farsie i piosence kabaretowej.
Kolejny odcinek podcastu ukaże się 12.03 i będzie opowiadał o filmie “Dwa żebra Adama”.
Podcast jest produkcją portalu Filmawka.pl. Za jego produkcję i opracowanie graficzne odpowiada Maja Głogowska, przygotowaniem merytorycznym i prowadzeniem zajmuje się Maciej Kędziora. Autorem muzyki jest Michał “Fox” Król.
Bibliografia
Książki:
Cierniak – Morgenstern K., Nasz film, Wydawnictwo literackie, Kraków 2017
Filmówka. Powieść o łódzkiej szkole filmowej, Wydawnictwo Tenten
Hendrykowski M., Morgenstern, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012
Między filmem a teatrem I, red. S.Bobowski, M.Lesiak i M.Różewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Między filmem a teatrem II, red. S.Bobowski i P.Rudzki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. E.Partyga i G. Nadgrodkiewicz, Oficyna wydawnicza Errata, Warszawa 2015
Terlecka-Reksnis M., Holoubek rozmowy, Prószyński i S-ka, Warszawa 2018
Scena i ekran. Przestrzeń dialogu interartystycznego, red. J.Skuczyński i P.Skrzypczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007
Śmiałkowski P., Niewidzialne filmy, uparci debiutanci, Universitas, Kraków 2018
Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, red. W.Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Czasopisma:
Guze J., Komedia, która jest komedią, “Film” (16/1962)
Peltz J., Jutro premiera, “Film” (43/1961)
Artykuły serwisu Culture.pl o Aleksandrze Bardinim i Jerzym Jurandocie
Artykuły na temat Edwarda Dziewońskiego
Filmawka
Powtórka z Morgensterna – Odcinek II: Jutro premiera
Krytyk filmowy zajmujący się popularyzacją rodzimej kinematografii oraz jej historią. Studiuje na Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ, publikuje w “Ekranach” i “Kinie”. Prowadzi podcasty Filmawki, a także swoją stronę “Zapiski na bilecie.
Do widzenia, do jutra, Jowita, Stawka większa niż życie, Trzeba zabić tę miłość. To tylko kilka dzieł, które nakręcił Janusz “Kuba” Morgenstern. Reżyser, któremu poświęcamy trzeci sezon “Powtórki z…”, gdzie wracamy do jego twórczości, analizujemy ją, omawiamy konkretne aspekty produkcyjne. To historia o reżyserze znanym, choć zbyt często pomijanym – być może nasz cykl przypomni filmy i seriale, których był autorem.
Pierwszy odcinek poświęcamy “Do widzenia, do jutra”. Maciej opowiada w nim o początkach znajomości reżysera z Zbigniewem Cybulskim, karierze Teresy Tuszyńskiej, gdańskiej scenie teatrów studenckich, recepcji krytycznej, a także warstwach interpretacyjnych samego filmu.
Kolejny odcinek podcastu ukaże się 12.02 i będzie opowiadał o filmie “Jutro premiera”.
Podcast jest produkcją portalu Filmawka.pl. Za jego produkcję i opracowanie graficzne odpowiada Maja Głogowska, przygotowaniem merytorycznym i prowodzeniem zajmuje się Maciej Kędziora. Autorem muzyki jest Michał “Fox” Król.
Bibliografia
Książki:
Cierniak – Morgenstern K., Nasz film, Wydawnictwo literackie, Kraków 2017
Hendrykowski M., Do widzenia, do jutra, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012
Hendrykowski M., Morgenstern, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012
Maciejewski Ł., Przygoda myśli, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2009
Nowicka K., Poetyzowanie zwyczajności PRL-u w studenckich teatrach Wybrzeża, Katedra Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk 2020
Nowik M., Tetetka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2013
Śmiałkowski P., Niewidzialne filmy, uparci debiutanci, Universitas, Kraków 2018
Czasopisma:
Bielicki M., Współczuję Morgensternowi, “Film” (20/1960) Peltz J., Młodzi kręcą film o miłości, “Film” (37/1959)
Spotkania z Janem Laskowskim wokół filmu “Do widzenia, do jutra” w ramach Akademii Polskiego Filmu Spotkanie w Kinie Kultura z okazji jubileuszu Janusza Morgensterna
Filmawka
Powtórka z Morgensterna - Odcinek I: Do widzenia, do jutra
Krytyk filmowy zajmujący się popularyzacją rodzimej kinematografii oraz jej historią. Studiuje na Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ, publikuje w “Ekranach” i “Kinie”. Prowadzi podcasty Filmawki, a także swoją stronę “Zapiski na bilecie.
Co roku w Warszawie odbywa się festiwal Pięć Smaków, największe w Polsce i tym regionie Europy wydarzenie poświęcone kinu z Azji. Widzowie nie muszą jednak przyjeżdżać do Warszawy – większość filmów pokazywanych jest również online, a jako, że każdy z nich poprzedza prelekcja, jest to festiwal o wyjątkowej wartości edukacyjnej.
Nasz redaktor Wiktor spotkał się z jednym z festiwalowych selekcjonerów programowych – Łukaszem Mańkowskim, prowadzącym bloga Kinema Chromatica. Porozmawiali o samej roli programera – jak wygląda taka praca, czym kierują się przy wyborze filmów, jakie były wyzwania przy tworzeniu sekcji poświęconej Edwardowi Yangowi, czy japońskiemu kinu feel-good. Łukasz zdradził nam również, dlaczego w tym roku nie pokazują zbyt wielu filmów z Korei oraz z jakim reżyserem festiwal ma szczególnie dobrą relację.
Odcinek powstał we współpracy z festiwalem Pięć Smaków.
Filmawka
Rozmawiamy z Łukaszem Mańkowskim o festiwalu Pięć Smaków.