AktualnościHer Docs 2020

HER Docs Film Festival, czyli wyjątkowe wydarzenie na festiwalowej mapie Polski. Co musicie wiedzieć?

Maja Głogowska
Her Docs
Założycielki HER Docs Film Festival, od lewej: Maja Szydłowska, Kasia Korytowska, Weronika Adamowska / Fot. Monika Matuszewska
Sytuacja polskich festiwali filmowych zdaje się mieć dziś lepiej niż kiedykolwiek. Z roku na rok organizatorzy i organizatorki ściągają na swoje małe święta kina coraz więcej ludzi, bijąc kolejne rekordy uczestniczących i ściągając możliwie najciekawsze produkcje. Stali bywalcy i bywalczynie zdają sobie jednak sprawę, że stojący za programem ludzie zazwyczaj za priorytet stawiają fabuły, dopiero w drugiej kolejności myśląc o kinie dokumentalnym, poświęcając mu zazwyczaj raptem jedną z sekcji. Ponadto, patrząc na statystyki festiwali na całym świecie, można się przerazić, jak głęboko niedoreprezentowany jest głos kobiet. Twórczynie HER Docs Film Festival postanowiły dołożyć swoją cegiełkę i wypełnić tę nadzwyczajną lukę.

W programie znajdziemy aż dziewięć różnych sekcji. Wszystkie blisko ludzi, wszystkie bliskie kobiet.

W sekcji #HERstorie poznamy między innymi historie Siostrzeństwa, kobiet, które w latach 70′ wysyłały listy do redakcji magazynu “Ms.”, uznawanego za pierwszą mainstremową, amerykańską gazetę feministyczną. W swoich listach opisywały przełożonych, którzy mimo pracy rządowej nie chcieli zatrudniać kobiet, molestowania seksualne, nierówności i problemy seksualne. W filmie Irene Lusztig owe kobiety odczytują na głos swoje listy po raz pierwszy od wielu lat. Co ciekawe, nie zawsze zgadzają się z ich treścią. Film pochyla się nad zagadnieniem kobiecej seksualności.

W ramach sekcji #Sztuka znajdziemy dużo filmów z naszego rodzimego kraju. Miss Polonii (tytuł roboczy) to film, którego premiera zaplanowana jest na kolejny rok, czyli na 100-lecie powstania konkursów miss. Dokument śledzi historie młodej aktywistki, która wnika do świata konkursów piękności by przeciwstawić się patriarchalnemu porządkowi świata. Na festiwalu widzowie po raz pierwszy będą mieli okazje zobaczyć fragment produkcji duetu Shostak/Jasiukiewicz. W sekcji Sztuka znajdują się również między innymi Kusama – nieskończoność, produkcję opowiadającą o historii Yayoi Kusamy. Rozpoczyna się ona przeniesieniem widzów do lat 60′, gdy główna bohaterka walczyła o swoją karierę. Jako kobieta i Azjatka miała utrudnione zadanie, oprócz kariery na jej przeciw wyszedł również rasizm i seksizm.

Przeczytaj również:  CD PROJEKT RED i Netflix pracują nad animowanym serialem w uniwersum „Cyberpunk 2077”

Sekcja #Ciało to w dużej mierze krótkie metraże. Jednym z dwóch długich metraży jest Seahorse, historia transmężczyzny, który postanawia zajść w ciąże. To produkcja opowiadająca o wsparciu rodziny, lokalnej społeczności; zrobiona w formie filmowego dziennika. Produkcja była wyświetlana w publicznej telewizji (BBC) i po części powstała jako projekt edukacyjny. Wśród krótkich metraży w tej sekcji znajdziemy między innymi Le clitoris, pouczający i zabawny animowany dokument o anatomii i nieznanej historii kobiecych organów. Kolejnym polskim akcentem jest Nie masz dystansu w reżyserii Kariny Paciorkowskiej. To film wyjątkowy między innymi dlatego, że został narysowany ręcznie. Paciorkowska wykorzystała różne fragmenty dyskursu medialnego by zilustrować wszechobecność treści seksistowskich w przestrzeni publicznej. Straszny, dotkliwy – no bo ile razy można słyszeć, że nie masz dystansu (i ile razy to słyszałaś/eś)?

Warto też spojrzeć w kierunku sekcji #Lepsze jutro?, w której poznamy między innymi historie pewnych majtek (pełny tytuł: Historia pewnych majtek, czyli skąd się biorą ubrania). Posługując się przykładem pojedynczej pary bielizny reżyserka portretuje obrazy kobiet uwikłanych w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym. Poznamy między innymi historie przędzarki, która musiała zrezygnować z edukacji. Barwiarki, której marzy się zostanie matką, czy opowieść o matce samej reżyserki filmu, właścicielki sklepu z odzieżą w Belgii, do którego trafia bielizna wyprodukowana dzięki pracy kobiet z Globalnego Południa.

Dajcie też szansę sekcji sekcji #4Youth. LoveSex: opowieści o miłości i seksie to sześć częściowo animowanych krótkich filmów. Ośmioro młodych ludzi opowiada osobiste historie na temat swojego życia miłosnego i seksualnego, uzupełniając je o nagrania z telefonów i animowane interpretacje swoich doświadczeń, pozwalając widzom doświadczyć uczucia bycia młodym, kochanym i ciekawym seksu. W filmie poznamy między innymi Tobiasa, który opowiada o swoim pierwszym niezbyt udanym razie z dziewczyną. Chaimae, która po zaakceptowaniu swojej orientacji odkrywa przyjemność płynącą z masturbacji, czy Marie, która ku niezrozumieniu chłopaka boi się uwolnić w jego obecności swojej drzemiącej, wybuchowej wręcz seksualności.

Przeczytaj również:  Film z miliardem dolarów przychodu. Czy to jeszcze możliwe w 2020 roku?

W ramach spojrzenia w kierunku sekcji #Nowe Twarze widzowie będą mieli okazje udać się na Jazdę obowiązkową. Film opowiada o 10-letniej Julii Polniuk, która wraz z rodziną przeprowadziła się z Ukrainy do Polski po wybuchu Euromajdanu. Rodzina nie zna języka, nie mają ani pieniędzy ani pracy. Jej matka marzy o tym, by dać swoim dzieciom jak najlepszy start w życie, a Julia walczy o udział w młodzieżowych mistrzostwach Polski w łyżwiarstwie figurowym. Dla niej, udział w mistrzostwach byłby startem upragnionej kariery. Dla jej matki znakiem, że warto było rzucić wszystko i zaryzykować wszystko. Ile presji może jednak unieść mała dziewczynka?

HER Docs Film Festival nie boi się też #Seksu. W tej sekcji warto wyróżnić Okres godowy, czyli historie miłości dwóch milenialsów. Reżyserka zajrzała do ekranów dwójki ludzi, by przedstawić początek nowoczesnej relacji. To bardzo ciekawy eksperyment, który warto zobaczyć na dużym ekranie.

Wśród #Pokazów specjalnych znajdziecie Women. 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych, aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości.

Warto dać HER szansę, bo to festiwal, który uporczywie walczy o równość. Dużej ilości produkcji już i tak nigdzie indziej nie znajdziemy. HER Docs Film Festival to bardzo wyjątkowe wydarzenie. Zajrzyjcie do całego programu, by spersonalizować swoje filmowe wybory. Obiecujemy, że każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Festiwal odbędzie się w dniach: 6-10.03.2020 w warszawskiej Kinotece. Zachęcamy do kupna biletów



Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.