Advertisement
PodcastPowtórka z Holland

POWTÓRKA Z HOLLAND #3: “Gorączka” (1980)

Redakcja Filmawki
Gorączka
Agnieszka Holland na planie "Gorączki" / FINA

Polskie kino i jego historia to mnóstwo intrygujących perspektyw i opowieści. W drugim sezonie “Powtórki z…” postaramy się je przed Wami ponownie odkryć. Witajcie w świecie “Powtórki z Holland”.

W trzecim odcinku “Powtórki z Holland” Maciej omawia “Gorączkę” – dzieło nagrodzone Złotymi Lwami na festiwalu w Gdańsku w roku 1981. Z tego też powodu usłyszycie dzisiaj o postaci Andrzeja Struga, Praskiej Wiośnie, ojcu Agnieszki Holland, jak i, oczywiście, licznej recepcji samego filmu.

Należy bowiem zaznaczyć, że w momencie premiery “Gorączka” była prawdziwym wydarzeniem – szeroko dyskutowanym i analizowanym. Pojawiły się na jej temat znakomite eseje i opracowania – w tym tekst “Filozofia bomby” Marii Janion, który cytujemy w podcaście.

Uwaga: Ze względu na tematykę filmu w podcaście pojawiają się treści dotyczące wykorzystania seksualnego.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
– M.Kornatowska, Magia i pieniądze, Wydawnictwo Znak, 2012
– K.Mąka – Malatyńska, Agnieszka Holland, Biblioteka Więzi, 2009
– K.Pasternak, Holland. Biografia od nowa, Wydawnictwo Znak, 2022
– M.Ruszczyc, Andrzej Strug, Książka i wiedza, 1962
– A.Strug, Dzieje jednego pocisku, Nasza Księgarnia Warszawa, 1980

Artykuły prasowe:

– M.Boni, Gorączka wieku, 8/1981
– K.Demidowicz, Gorączka, “Film” 47/1990
– B.Janicka, Na progu, “Film” 41/1981
– M.Janion, Filozofia bomby, “Kino” 7/1981
– A.Kijowski, Tradycja, “Film” 39/1981
– I. Łepkowska, Czas, “Film”, 24/1980
– E.Toni, Histeria Historii, “Kwartalnik filmowy”, 57-58/2007
– A.Werner, Spokój determinacji, “Kino” 6/1981


➡︎ Podcast jest produkcją portalu Filmawka. Za przygotowanie merytoryczne oraz jego prowadzenie odpowiedzialny jest Maciej Kędziora, a za produkcję graficzną oraz dźwiękową odpowiadają Maja Głogowska oraz Szymon Pietrzak. Cykl jest całkowicie darmowy, publikowany co wtorek na platformach takich jak Spotify, iTunes, czy YouTube. Na okładce wykorzystaliśmy zdjęcia Agnieszki Holland dostępne w serwisie “Fototeka” Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W muzycznym wprowadzeniu do podcastu słychać fragment uwertury “Eros et Psyche” Lee Maddeforda oraz zapowiedź występu Agnieszki Holland przez dyrektora festiwalu w Rotterdamie.

Zachęcamy do obserwowania nas na Spotify oraz do wystawienia pięciu gwiazdek na Apple Podcasts. To pozwala podcastowi piąć się do góry w rankingu. Cały projekt będzie dostępny również na naszym kanale YouTube!

Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
POWTÓRKA Z HOLLAND #3: "Gorączka" (1980)
/
Krótki podcast o kiniePodcast

KRÓTKI PODCAST O KINIE #11: “Apollo 10 1/2: Kosmiczne dzieciństwo”

Redakcja Filmawki
Apollo 10 1/2: Kosmiczne dzieciństwo
fot. Kadr z filmu "Apollo 10 1/2: Kosmiczne dzieciństwo"

Kolejny odcinek Krótkiego podcastu o kinie i omawiamy znów duże nazwisko!

Tym razem na warsztat wzięliśmy Apollo 10 1/2, czyli nowy film Richarda Linklatera, autora m.in. trylogii „Before”, „Życia świadomego” czy „Boyhooda”. Omawiamy jego bogatą filmografię, popularne w ostatnim czasie filmy o misjach Apollo i oczywiście jego animacje (rotoskopowe i rotoskopopodobne).

Znajdujemy też sporo punktów wspólnych z niedawno omawianym dziełem Kennetha Branagha i rozstrząsamy spór stary jak samo kino: czy to jeszcze fabuła czy już dokument.


➡︎ “Krótki podcast o kinie” – nowy, cotygodniowy podcast Filmawki, w którym Maciej Kędziora i Kamil Walczak omawiają najważniejsze premiery. Założenia są proste – filmowe nowości, spoilerowe oraz kontekstowe omówienia, a także wymienność – raz premiera rodzima, a raz zagraniczna. Za produkcje odpowiadają Szymon Pietrzak i Maja Głogowska.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


Wywiady z Richardem Linklaterem:

– dla BriefTake, Decider, IndieWire, Space.com


Podcast jest dostępny na SpotifyApple Podcasts. Zachęcamy do kliknięcia “follow” oraz do wystawienia pięciu gwiazdek, ponieważ pozwala to podcastowi piąć się do góry w rankingach! 
Odcinek można odsłuchać również bezpośrednio na naszej stronie:
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
KRÓTKI PODCAST O KINIE #11: "Apollo 10 1/2: Kosmiczne dzieciństwo"
/
PodcastPowtórka z Holland

POWTÓRKA Z HOLLAND #2: “Aktorzy prowincjonalni” (1978)

Redakcja Filmawki
Aktorzy prowincjonalni
Kadr z filmu "Aktorzy prowincjonalni" / FINA

Polskie kino i jego historia to mnóstwo intrygujących perspektyw i opowieści. W drugim sezonie “Powtórki z…” postaramy się je przed Wami ponownie odkryć. Witajcie w świecie “Powtórki z Holland”.

“Aktorzy prowincjonalni” to jeden z najciekawszych debiutów okresu kina moralnego niepokoju. Zresztą był pokazywany na festiwalu, na którym to przyjęto tę nazwę – już oficjalnie. W dzisiejszym odcinku Maciej opowiada o dziele osadzonym w teatrze, o tym jak Agnieszka Holland patrzyła na telewizję, o różnych recepcjach dzieł reżyserki i o jej współpracy scenariuszowej z Andrzejem Wajdą.

UWAGA: Ze względu na tematykę filmu “Coś za coś”, w podcaście pojawiają się treści poruszające tematykę prób samobójczych.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– S.Bobowski, W poszukiwaniu siebie. Twórczość filmowa Agnieszki Holland, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
– Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
– M.Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895 – 1997, Ars Nova, 1999
– M.Jankun – Dopartowa, Gorzkie kino Agnieszki Holland, słowo/obraz/terytoria, 2000
– M.Kornatowska, Magia i pieniądze, Wydawnictwo Znak, 2012
– T.Lubelski, Historia kina polskiego 1895 – 2014, Universitas
– K.Mąka – Malatyńska, Agnieszka Holland, Biblioteka Więzi, 2009
– K.Pasternak, Holland. Biografia od nowa, Wydawnictwo Znak, 2022
– A.Szczepańska, Do granic negocjacji. Historia zespołu filmowego “X” Andrzeja Wajdy (1972 – 1983), Universitas, 2017
– S.Wyspiański, Wyzwolenie, 1903

Artykuły prasowe: 

– K.Demidowicz, Prowincjonalni i samotni, “Film” 4/1999
– C.Dondziłło, Reportaże z festiwalu w Gdańsku 79’ pisane dla “Filmu”
– A.Holland, Blisko życia, “Kino” 1/1978
– K.Kreutzinger, Wariacje nie na temat, “Film” 35/1979
– B.Mruklik, Smutna bajka o prowincjonalnym teatrze, “Kino” 8/1979
– J.Niecikowski, Recenzja “Coś za coś”, “Film” 51/1977


➡︎ Podcast jest produkcją portalu Filmawka. Za przygotowanie merytoryczne oraz jego prowadzenie odpowiedzialny jest Maciej Kędziora, a za produkcję graficzną oraz dźwiękową odpowiadają Maja Głogowska oraz Szymon Pietrzak. Cykl jest całkowicie darmowy, publikowany co wtorek na platformach takich jak Spotify, iTunes, czy YouTube. Na okładce wykorzystaliśmy zdjęcia Agnieszki Holland dostępne w serwisie “Fototeka” Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W muzycznym wprowadzeniu do podcastu słychać fragment uwertury “Eros et Psyche” Lee Maddeforda oraz zapowiedź występu Agnieszki Holland przez dyrektora festiwalu w Rotterdamie.

Zachęcamy do obserwowania nas na Spotify oraz do wystawienia pięciu gwiazdek na Apple Podcasts. To pozwala podcastowi piąć się do góry w rankingu. Cały projekt będzie dostępny również na naszym kanale YouTube!

Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
POWTÓRKA Z HOLLAND #2: "Aktorzy prowincjonalni" (1978)
/
PodcastPowtórka z Holland

POWTÓRKA Z HOLLAND #1: “Zdjęcia próbne” (1977)

Redakcja Filmawki
Agnieszka Holland
Andrzej Wajda, Agnieszka Holland i Maciej Karpiński na planie filmu "Zdjęcia próbne" / Janusz Zachwajewski -- Filmoteka Narodowa

Polskie kino i jego historia to mnóstwo intrygujących perspektyw i opowieści. W drugim sezonie “Powtórki z…” postaramy się je przed Wami ponownie odkryć. Witajcie w świecie “Powtórki z Holland”.

Pomysł na drugi sezon narodził się przy okazji zeszłorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. To tam Agnieszka Holland została nagrodzona Platynowymi Lwami za całokształt twórczości. Wtedy zdecydowaliśmy, że to właśnie o jej filmach opowiemy, skupiając się na XX wieku. 

Od “Zdjęć próbnych” do ‘Trzeciego cudu”, tydzień po tygodniu. Tak można byłoby streścić “Powtórkę z Holland”. W jej ramach usłyszycie o kinie moralnego niepokoju, studiach na FAMU, zagranicznych produkcjach czy też tłumaczeniu “Nieznośnej lekkości bytu” Milana Kundery. Pierwszy odcinek poświęcamy “Zdjęciom próbnym” a w nim – opowieść o cyklu “Sytuacje rodzinne”, czemu akurat Zespół Filmowy “X”, jak długa była kolejka na premierę dzieła i próba odpowiedzi na pytanie – skąd potrzeba autotematyzmu w kinie.

SPIS TREŚCI


00:10 – 2:07 – Wprowadzenie
2:07 – 8:46 – W poszukiwaniu Zespołu
8:46 – 11:56 – Zespół filmowy “X” – Andrzej Wajda i Bolesław Michałek
11:56 – 16:07 – “Wieczór u Abdona” i adaptacje Iwaszkiewicza
16:07 – 29:37 – “Niedzielne dzieci” i cykl “Sytuacje rodzinne”
29:37 – 33:44 – Powstawanie scenariusza “Zdjęć próbnych”
33:44 – 44:37 – Omówienie “Zdjęć próbnych”
44:37 – 51:47 – Recepcja filmu
51:47 – 53:40 – Telewizja a kino moralnego niepokoju
53:40 – 54:33 – Andrzej Wajda o “Zdjęciach próbnych”
54:33 – Bibliografia i zakończenie

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


Książki:

– S.Bobowski, W poszukiwaniu siebie. Twórczość filmowa Agnieszki Holland, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
– P. Bliński, Kinematograf o sobie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2021
– Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
M.Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895 – 1997, Ars Nova, 1999
– M.Jankun – Dopartowa, Gorzkie kino Agnieszki Holland, słowo/obraz/terytoria, 2000
– M.Kornatowska, Magia i pieniądze, Wydawnictwo Znak, 2012
– T.Lubelski, Historia kina polskiego 1895 – 2014, Universitas
– K.Mąka – Malatyńska, Agnieszka Holland, Biblioteka Więzi, 2009
– K.Pasternak, Holland. Biografia od nowa, Wydawnictwo Znak, 2022
– A.Szczepańska, Do granic negocjacji. Historia zespołu filmowego “X” Andrzeja Wajdy (1972 – 1983), Universitas, 2017

Artykuły: 

– J.Domaradzki, Film jest sztuką, “Film” 6/1973
– C.Dondziłło, Dzieci, rzeczy i szczęście, “Film” 13/1977
– B.Janicka, Miejsce w środku, “Kino” 3/1977
– H.Samsonowska, Rodzina – portret z natury, “Kino” 10/1977
– T.Sobolewski, Paweł odchodzi, “Film” 23/1977
– Wywiad o powstawaniu “Zdjęć próbnych” – prowadzenie B. Zagroba, “Film”, 5/1977


➡︎ Podcast jest produkcją portalu Filmawka. Za przygotowanie merytoryczne oraz jego prowadzenie odpowiedzialny jest Maciej Kędziora, a za produkcję graficzną oraz dźwiękową odpowiadają Maja Głogowska oraz Szymon Pietrzak. Cykl jest całkowicie darmowy, publikowany co wtorek na platformach takich jak Spotify, iTunes, czy YouTube. Na okładce wykorzystaliśmy zdjęcia Agnieszki Holland dostępne w serwisie “Fototeka” Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W muzycznym wprowadzeniu do podcastu słychać fragment uwertury “Eros et Psyche” Lee Maddeforda oraz zapowiedź występu Agnieszki Holland przez dyrektora festiwalu w Rotterdamie.

Zachęcamy do obserwowania nas na Spotify oraz do wystawienia pięciu gwiazdek na Apple Podcasts. To pozwala podcastowi piąć się do góry w rankingu. Cały projekt będzie dostępny również na naszym kanale YouTube!

Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
POWTÓRKA Z HOLLAND #1: "Zdjęcia próbne" (1977)
/
Krótki podcast o kiniePodcast

KRÓTKI PODCAST O KINIE #10: “Piosenki o miłości”

Redakcja Filmawki
fot. "Piosenki o miłości" / mat. prasowe

„Piosenki o miłości” to debiut Tomasza Habowskiego, który na zeszłorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni wygrał Konkurs Filmów Mikrobudżetowych. To jeden z ciekawszych przykładów kina niezależnego w Polsce, a już na pewno – kina okołomuzycznego i okołoromantycznego. 

W tym odcinku Krótkiego podcastu o kinie rozmawiamy m.in. o tej tożsamości filmu, który z jednej strony opowiada o intymnym uczuciu między dwojgiem młodych i całkiem różnych od siebie ludzi, a z drugiej – jest wejściem za kulisy branży muzycznej w Polsce. Zapraszamy do odsłuchu!


➡︎ “Krótki podcast o kinie” – nowy, cotygodniowy podcast Filmawki, w którym Maciej Kędziora i Kamil Walczak omawiają najważniejsze premiery. Założenia są proste – filmowe nowości, spoilerowe oraz kontekstowe omówienia, a także wymienność – raz premiera rodzima, a raz zagraniczna. Za produkcje odpowiadają Szymon Pietrzak i Maja Głogowska.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– „Mam wyobrażenie o potrzebie ciągłego debiutowania” – wywiad z Tomaszem Habowskim, Filmawka, marzec 2022.

– „Nie rozumiem, jak rodzic może wymagać czegokolwiek od dorosłego dziecka” – wywiad z Justyną Święs, Wysokie Obcasy, marzec 2022.

– „Jak się robi film w Polsce?” – rozmowa z producentką “Piosenek o miłości”, Martą Szarzyńską, Dziennik Wschodni, marzec 2022.

– „Żadne kompromisy nie wchodzą w grę” – wywiad z Justyną Święs, Onet Film, marzec 2022.

– „Reżyser Tomasz Habowski o studiowaniu i Piosenkach o miłości”, DlaStudenta.pl, marzec 2022.

– M. Kędziora, „Jakie to ładne. O magii Piosenek o miłości”, Filmawka, marzec 2022.


Podcast jest dostępny na SpotifyApple Podcasts. Zachęcamy do kliknięcia “follow” oraz do wystawienia pięciu gwiazdek, ponieważ pozwala to podcastowi piąć się do góry w rankingach! 
Odcinek można odsłuchać również bezpośrednio na naszej stronie:
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
KRÓTKI PODCAST O KINIE #10: "Piosenki o miłości"
/
Krótki podcast o kiniePodcast

KRÓTKI PODCAST O KINIE #9: “Inni ludzie”

Redakcja Filmawki
Inni ludzie
fot. "Inni ludzie" / mat. prasowe

„Inni ludzie” to jedno z objawień zeszłorocznego konkursu głównego Festiwalu w Gdyni, ale też w ogóle polskiego kina ostatnich lat. Nie kryjemy naszego zachwytu tym, co zrobiła z poematem Doroty Masłowskiej Aleksandra Terpińska. Debiutująca w pełnym metrażu twórczyni uznanych już filmów krótkometrażowych (w tym „Najpiękniejszych fajerwerków ever”) dokonała jednej z najlepszych adaptacji dzieła literackiego, zachowując jego stylistykę, ale wykorzystując przy tym najważniejsze walory medium kina.

W nowym odcinku Krótkiego podcastu o kinie przyglądamy się postaciom Masłowskiej i Terpińskiej, wracamy do wcześniejszych adaptacji prozy autorki, a także przypominamy kilka rodzimych dzieł o tematyce okołorapowej. Zapraszamy do odsłuchu!


➡︎ “Krótki podcast o kinie” – nowy, cotygodniowy podcast Filmawki, w którym Maciej Kędziora i Kamil Walczak będą omawiali najważniejsze premiery. Założenia są proste – filmowe nowości, spoilerowe oraz kontekstowe omówienia, a także wymienność – raz premiera rodzima, a raz zagraniczna. Za produkcje odpowiadają Szymon Pietrzak i Maja Głogowska.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– B. Marzec, Masłowska na ekranie: Książkowa adaptacja, „Kino” nr 3/2022.
– M. Stachowicz, Oddechu rzeczywistości posmak, Dwutygodnik, marzec 2022
– D. Masłowska, Inni ludzie, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2018.
– Wywiady z Aleksandrą Terpińską: Polityka, Twój Styl
– Wywiad z Aleksandrą Terpińską i Dorotą Masłowską, Wysokie obcasy
– Wywiad z Jackiem Belerem, Wyborcza


Podcast jest dostępny na SpotifyApple Podcasts. Zachęcamy do kliknięcia “follow” oraz do wystawienia pięciu gwiazdek, ponieważ pozwala to podcastowi piąć się do góry w rankingach! 
Odcinek można odsłuchać również bezpośrednio na naszej stronie:
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
KRÓTKI PODCAST O KINIE #9: "Inni ludzie"
/
Krótki podcast o kiniePodcast

KRÓTKI PODCAST O KINIE #8: “Najgorszy człowiek na świecie”

Redakcja Filmawki
Najgorszy człowiek na świecie
fot. "Najgorszy człowiek na świecie" / mat. prasowe

Na nowy film Joachima Triera („Oslo, 31 sierpnia”, „Głośniej od bomb”) czekaliśmy odkąd z zeszłorocznego Cannes zaczęły spływać euforyczne recenzje i głosy zachwytu. Renate Reinsve dostała Złotą Palmę dla najlepszej aktorki, a niedługo później „Najgorszy człowiek na świecie” rozpoczął obieg festiwalowy. Pisał o nim w swoim tekście nasz redaktor Wiktor, który zobaczył film na festiwalu w Sztokholmie. Doczekaliśmy się i dzieło Triera dotarło do dystrybucji, szybko zaskarbiając sobie serce nas, widzów. 

W nowym odcinku „Krótkiego podcastu o kinie” rozmawiamy o filmografii Triera, filmach o milenialsach i kondycji norweskiego kina, ale przede wszystkim – o tej nietypowej komedii romantycznej, którą jest „Najgorszy człowiek na świecie”, o zachwytach pojedynczymi scenami i obsadą, o Osloneliness i o nieubłaganej dorosłości, której boją się dwudziestolatkowie (i my także).

Filmawka objęła dystrybucję filmu swoim patronatem medialnym.

➡︎ “Krótki podcast o kinie” – nowy, cotygodniowy podcast Filmawki, w którym Maciej Kędziora i Kamil Walczak będą omawiali najważniejsze premiery. Założenia są proste – filmowe nowości, spoilerowe oraz kontekstowe omówienia, a także wymienność – raz premiera rodzima, a raz zagraniczna. Za produkcje odpowiadają Szymon Pietrzak i Maja Głogowska.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– W. Małolepszy, „Osloneliness, czyli o trylogii Oslo Joachima Triera”, Filmawka, marzec 2022

Wywiady:

Film Comment
Interview Magazine
Roger Ebert
Lincoln Center


Podcast jest dostępny na SpotifyApple Podcasts. Zachęcamy do kliknięcia “follow” oraz do wystawienia pięciu gwiazdek, ponieważ pozwala to podcastowi piąć się do góry w rankingach! 
Odcinek można odsłuchać również bezpośrednio na naszej stronie:
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
KRÓTKI PODCAST O KINIE #8: "Najgorszy człowiek na świecie"
/
Festiwal Filmów Frankofońskich 2022Podcast

Rozmawiamy z Anną Serdiukow o tegorocznym Festiwalu Filmów Frankofońskich | Podcast

Redakcja Filmawki
Festiwal Filmów Frankofońskich 2022
Festiwal Filmów Frankofońskich 2022

Co roku, w marcu obchodzimy dzień Frankfonii. Z tej okazji od godziny 20:00 18 marca do 25 marca na portalu Ninateka.pl można wybrać się w podróż po niezwykle różnorodnym świecie frankofońskim – całkowicie za darmo i bez reklam. Jakie propozycje programowe przygotowali dla nas organizatorzy? Czym jest frankofonia i jakie wartości chce wnieść do naszego świata? O tym dowiecie się z rozmowy. 

Naszą gościnią jest Anna Serdiukow – dziennikarka filmowa i wicedyrektorka Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film. Program festiwalu znajdziecie poniżej. Znalazło się w nim miejsce zarówno dla rumuńskiej komedii, jak i japońsko-francuskiej animacji, czy szwajcarskiego coming of age.

“Czerwony żółw” – mat. prasowe

Do 25 marca na stronie Ninateki możemy obejrzeć takie filmy jak:

  • “Masz ci los”produkcja którą możecie kojarzyć również z przeglądów kina rumuńskiego. To historia trzech przyjaciół z małej miejscowości, którzy desperacko potrzebują pieniędzy. Już wydaje się, że w końcu uśmiechnął się do nich los, bo trafiają szóstkę w Lotto. Okazuje się jednak, że zginęła im sakiewka z losem. Bohaterowie muszą wyruszyć w podróż do Bukaresztu by ją odnaleźć. Na miejscu, czeka ich walka z absurdami rumuńskiego społeczeństwa. Podobnie jak Radu Jude w Niefortunnym numerku lub szalonym porno, reżyser pieczołowicie przygląda się wszelkim nonsensom byłego państwa bloku wschodniego. Bieda, rozwarstwienie społeczeństwa i otępiałość – wszystko pokazane w kontraście do kolejnych absurdalnych wpadek bohaterów. Ten film to kolejny dowód na to, że rumuńscy filmowcy mają do swojego kraju dużo dystansu.
  • “Obietnica Poranka” – Film opowiada historię słynnego francuskiego powieściopisarza Romana Gary’ego. Kiedy po wojnie rozpoczyna pracę jako dyplomata, podróżuje w całym świecie, w tym wielokrotnie do Polski wraz ze swoją matką. Stworzony z wielkim rozmachem film przygląda się ich relacji, z łatwością czyniąc portrety niezwykle ciężkich osobowości.
  • “Bogini świetlików” – Adaptacja powieści Geneviève Pettersen o tym samym tytule, zabiera nas w lata 90., by przedstawić historię 16-letniej Catherine (Kelly Depeault). Okres dorastania dziewczyny zbiega się z rozwodem jej rodziców. Film podąża wytartymi ścieżkami, prezentując typową opowieść o dorastaniu napędzaną rebelią.
  • “Olga” – debiut 28-letniego Elie Grappe, który został zaprezentowany na Festiwalu Filmowym w Cannes. Opowiada historię 15-letniej ukraińskiej gimnastyczki Olgi, która jest zmuszona emigrować do Szwajcarii, aby przygotować się do mistrzostw Europy, podczas gdy w Kijowie wybucha Euromajdan. W tytułową rolę wciela się debiutantka Anastasia Budiashkina, która jest akrobatką.
  • “Zatrzymać” – Max marzy o tym by zostać zawodowym piłkarzem, najlepiej zawodnikiem londyńskiego klubu Chelsea. Jego planów nie psuje nieplanowana ciąża jego 15-letniej dziewczyny. Przekonany o wielkich pieniądzach, które pójdą z karierą bramkarza zachęca ją do tego, by wspólnie wychowali dziecko. Bohaterowie Zatrzymać są napisani w sposób bardzo realistyczny. Ich irracjonalność, buta bywa irytująca, ale reżyserowie castingu i aktorzy nie zapominają nam zapomnieć, że mamy do czynienia z nastolatkami. 
  • “Eileen Gray” – Krótki (tylko 60 min) dokument o wielkiej historii. Tytułowa bohaterka, to kolejna z kobiet, której historie przykrył kurz.  – mimo tego, że tworzyła fascynujące przedmioty. Pomysłów zazdrościł jej podobno sam Le Corbusier. Niekonwencjonalne krzesła, dywany, zasłony. Projektem jej życia był dom E-1027 we Francji a w większości polskich sklepów z meblami znajdziemy stolik E-1027, którego design stworzyła na potrzeby domu. Gray była architektką bez dyplomu, designerką z otwartą głową, ikoną i jedną z pionierek modernizmu. Dokument o niej odkrywa przed widzami naprawdę ciekawy kawałek historii. Jeśli lubicie filmy, które opowiadają o procesach twórczych wielkich artystów – zachęcamy do seansu.
  • “Czerwony żółw” –  Produkcja Studia Ghibli, która stał się klasykiem w dniu premiery. . To opowieść o naturze człowieka opowiedziana za pomocą animacji o człowieku, który rozbił się na bezludnej wyspie. Początkowo postrzega wyspę jako  odludne więzienie z którego chce się wyzwolić. Widz obserwuje jego starania w wybudowaniu tratwy i podziw wobec flory i fauny miejsca w którym się znajduje. To bardzo wyjątkowa animacja. Powolna, wyciszająca, skłaniająca ku odpływaniu myślami – ale jest przy tym absolutnie zachwycająca. Film zdobył między innymi Nagrodę specjalną w Cannes i dwie nagrody Annie. Był również nominowany do Oscara, ale przegrał na rzecz Zwierzogrodu.
Festiwal rozpocznie się o godz. 20:00.
Podcast powstał we współpracy z organizatorami przeglądu.
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Rozmawiamy z Anną Serdiukow o tegorocznym Festiwalu Filmów Frankofońskich | Podcast
/

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.