Advertisement
Aktualności

Script Fiesta 2020 – Bezpłatne wydarzenie dla (aspirujących) twórców filmowych. Co musicie wiedzieć?

Maja Głogowska
fot. Materiały prasowe "Script Fiesta"

Wielkimi krokami nadchodzi kolejna edycja Script Fiesty. To bardzo wyjątkowy festiwal na filmoznawczej mapie Polski. Niecały tydzień poświęcony przede wszystkim sztuce scenariopisarstwa, stworzony dla twórców, od twórców. Festiwal nie tylko pozwala filmowemu środowiskowi na integracje, ale również na nawiązanie nowych kontaktów czy “wpuszczenie” do scenariopisarskiego świata kolejnych twórców.

We wtorek (3.03) czeka nas między innymi masterclass poświęcony różnicom między pisaniu dla kina i dla telewizji. Poprowadzi go Pilar Alessandra, instruktorka scenariopisarstwa w On the Page oraz autorka książki Scenariusz w przerwie na kawę. Jej sprawdzone metody w zakresie scriptdoctoringu, rozmaite zabiegi pisarskie i techniki przerabiania tekstu sprawią, że snucie opowieści w formie scenariusza stanie się łatwym i przyjemnym procesem.

Środa to między innymi spotkanie z Mateuszem Pacewiczem, 28-letnim scenarzystą filmu Boże Ciało oraz Sala samobójców. Hejter. Twórca opowie uczestnikom festiwalu, jak wyglądała i czym różniła się praca nad obydwoma filmami, co go inspiruje do kreowania historii, które potrafią poruszyć widzów oraz o swoich planach zawodowych na przyszłość.

Script Fiesta
Plakat festiwalu

Czwartek rozpocznie się od warsztatu scenariuszowego – “Sceny otwarcia” w scenariuszach filmów fabularnych i seriali.

– „Istnieje pewne — ugruntowane doświadczeniem — przekonanie, że pierwsze siedem minut filmu determinuje wrażenia widzów przez większą część utworu. Sceny otwarcia — zwane również scenami ekspozycyjnymi — konstruują świat przedstawiony i prezentują bohatera. W idealnym scenariuszu zakodowana jest w nich całość filmu, chociaż w sposób nieoczywisty i czytelny dla uważnego widza dopiero post factum. Sceny otwarcia filmów i serialu różnią się też od siebie, bo wprowadzają do rzeczywistości rządzących się nieco innymi prawami czasu i przestrzeni. W obu jednak przypadkach to, jak zaczynamy opowieść, jest co najmniej tak ważne, jak to jak ją kończymy. Na tych warsztatach chcemy przyjrzeć się kilku wybranym pomysłom na sceny otwarcia przedstawionym przez uczestników.” – opisuje swoje warsztaty Przemysław Nowakowski, scenarzysta Paktu, czy Katynia.

W piątek uczestnicy festiwalu będą mieli okazje spotkać się ze scenarzystą takich filmów jak Lion. Droga do domu, Mój piękny syn czy Life. Luke Davies opowie o swojej drodze zawodowej — od niezależnego kina australijskiego do największych wytwórni amerykańskich, podzieli się z widownią swoimi metodami pracy i nakreśli obraz blasków i cieni pracy w Hollywood. Luke obiecał także odpowiedzieć na pytania publiczności dotyczące jego pracy, jak i amerykańskiej branży filmowej.

Przeczytaj również:  Animowane "Lighthouse", czyli słodycz i gorycz życia na morzu [FELIETON]

Sobota będzie stała pod znakiem spotkania z Andrzejem Mularczykiem, legendą polskiego scenopisarstwa, autorem kultowej trylogii Sami Swoi w reżyserii Sylwestra Chęcińskiego czy serialu Dom w reżyserii Jana Łomnickiego. W swoich scenariuszach udało mu się w unikatowy sposób uchwycić los zwykłych ludzi w zmaganiu z codziennością i wielką historią. Stworzył ponadczasowe dialogi, spośród których tak wiele weszło do naszego potocznego języka. Jak pracował nad swoimi tekstami, skąd czerpał inspiracje, co może poradzić młodym scenarzystom?

Niedzielne zakończenie festiwalu uświetni spotkanie z Gabrielą Muskałą. Na co aktorka zwraca uwagę, czytając pierwszy raz scenariusz, czego w nim szuka, jak buduje swoje postaci? Jak doświadczenie dramatopisarki i scenarzystki wpływa na pracę aktorki. Czym chciałaby się podzielić z młodymi scenarzystkami i scenarzystami?

Program festiwalu Script Fiesta 2020

Większość wydarzeń ma charakter otwarty i bezpłatny. Więcej o nich dowiecie się klikając w ten link. 

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.