Advertisement
Zestawienia

5 wykładów o polskim kinie współczesnym, które wzbogacą waszą wiedzę

Redakcja Filmawki
Wykłady
fot. Kolaż z kadrów

W dobie pandemii jeszcze bardziej doceniliśmy wartość uczenia się w domach, a szczególnie e-learningu i e-wykładów. Chcielibyśmy polecić Wam kilka takich, które w przystępny sposób prezentują fascynujące wątki związane z polskimi filmami powstałymi w czasie ostatnich trzech dekad.

Podczas gdy niektórzy z nas na nowo przekonali się, jak wiele umiejętności i wiedzy na temat rozmaitych zagadnień możemy zdobyć, przebywając we własnym pokoju i że jedyne, czego nam trzeba do samorozwoju, to urządzenie z dostępem do internetu i chłonna głowa, my – jako portal o kulturze – szczególnie zachęcamy do poznawania historii kina. W ramach projektu “Kanon kina polskiego po ‘89”, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury, Stowarzyszenie „Słowo i Film” opracowało cykl wykładów poświęconych filmom uznanym przez ekspertów za najważniejsze osiągnięcia współczesnego rodzimego kina.

W upowszechnianie wiedzy o wspomnianych dziełach zaangażowali się młodzi filmoznawcy i edukatorzy filmowi. Przygotowane przez nich e-wykłady są darmowe i ogólnodostępne. Wszystkie odcinki można znaleźć na oficjalnym kanale Stowarzyszenia „Słowo i Film” na platformie YouTube, z kolei więcej o samym projekcie dowiecie się tutaj.

Poniżej przedstawiamy Wam najciekawsze, naszym zdaniem, wykłady o polskim kinie, z którymi warto się zapoznać w domowym zaciszu, wzbogacając swoją wiedzę o filmach powstałych w naszym kraju po ’89 roku.


“PSY” – e-wykład z cyklu kanon polskiego kina po ’89


Psy to jeden z najbardziej kultowych, a zarazem kontrowersyjnych filmów w historii polskiego kina. Dzieło o upadku systemu i wiążących się z nim ideałów, okrucieństwie, świecie pełnym cynizmu, brudu i bezwzględności, wywołało gwałtowne reakcje filmowców i krytyków, przyciągając zarazem tłumy ustawiające się w kolejkach pod kasami kin. Prowokacja? Szyderstwo? Szczera diagnoza zastanych czasów? „Kino niemoralnego niepokoju”? Opinie na temat filmu Władysława Pasikowskiego były i wciąż są podzielone.

W ramach e-wykładu możemy usłyszeć o Psach jako o założycielskim dziele kina bandyckiego. Ten rzadko poruszany wątek przedstawił nam Michał Lesiak. Z kolei Kaja Klimek opowiedziała o kobietach w kinie Władysława Pasikowskiego. Z wykładu, a konkretnie z części poprowadzonej przez Dianę Dąbrowską, możemy dowiedzieć się też więcej o kontekstach historycznych w Psach, odbiorze dzieła i o tym, z czego wynikała obrazoburczość filmu.


“DŁUG” – e-wykład z cyklu kanon kina polskiego po ’89


Akcja Długu bazuje na prawdziwych wydarzeniach i we wstrząsający sposób ukazuje realia życia w Polsce późnych lat 90. Opowiada o marzeniu dwóch przyjaciół o wspólnym biznesie i próbie jego urzeczywistnienia w porażająco niesprzyjających warunkach. Niespodziewanie ambicja i chęć polepszenia własnego losu doprowadziły bohaterów do sytuacji, w której ich życie zaczęli rujnować dręczyciele, wciąż domagający się pieniędzy. Odpowiedzią na przemoc stał się rozlew krwi. Dług ukazuje najszkaradniejszą z twarzy kapitalizmu, mówi o przerażających skutkach bezradności, a w czasach premiery prowokował do dyskusji nad skutecznością rodzimego wymiaru sprawiedliwości. Dzieło Krzysztofa Krauze z jednej strony opowiada o sprawach uniwersalnych, a z drugiej – jest mocno osadzone w realiach historycznych i pochyla się nad autentycznymi zdarzeniami, przez co przemawia do polskiego widza z jeszcze większą siłą.

W wykładzie poświęconym Długowi Michał Lesiak opowiada o filmie jako o metaforze transformacji, Michał Piepiórka omawia z kolei zawartą w nim metaforę systemu bankowego. Kaja Klimek skoncentrowała się na sposobach opowiadania o pieniądzu w dziele Krzysztofa Krauze, a Diana Dąbrowska przedstawiła intrygujące odczytanie Długu jako kryminału egzystencjalnego niepokoju. Na koniec wykładu Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski przedstawili swoje wnioski na temat tego, dlaczego omawiany film stał się jedną z najważniejszych produkcji po ’89 i opowiedzieli o Juliuszu Machulskim jako najbardziej wpływowym producencie lat 90.


“IDA” – e-wykład z cyklu kanon kina polskiego po ’89


Ida to film fascynujący formalnie i budzący kontrowersje, kiedy mowa o jego treści. Opowiada o szukaniu swojej tożsamości i przepracowywaniu traumy po Zagładzie. Przez niektórych nazywany jest filmem antypolskim, dla innych pozostaje arcydziełem, które wniosło niezaprzeczalny wkład w promowanie polskiego kina za granicą.

W wykładzie zrealizowanym w ramach projektu „Kanon kina polskiego po ‘89” Bolesław Racięski opowiada o wątku żydowskim w Idzie i polskich filmach powstałych w ostatnich latach. Kaja Klimek omówiła niezwykłe, intrygujące wizualne środki wyrazu w filmie Pawła Pawlikowskiego. Diana Dąbrowska skupiła się z kolei na tropach interpretacyjnych w Idzie – przede wszystkim na kształtowaniu się tożsamości głównych bohaterek.


“DZIEŃ ŚWIRA” – e-wykład z cyklu kanon kina polskiego po ‘89


Dzień świra zajął pierwsze miejsce w głosowaniu na najlepszy/najważniejszy film polski po roku 1989. Opowieść o Adasiu Miauczyńskim zdaje się nie tracić na aktualności i podtrzymuje status dzieła kultowego. Choć film Marka Koterskiego skupiał się na szczególnej sytuacji polskiego inteligenta w wolnej, kapitalistycznej Polsce, wiele poruszonych w nim wątków możemy rozpoznać jako elementy naszej codzienności. Ponadto w znerwicowanym, rozczarowanym rzeczywistością Adasiu Miauczyńskim niejeden z widzów zobaczy odbicie samego siebie…

Wykład o Dniu Świra, podobnie jak pozostałe wykłady powstałe w ramach projektu Stowarzyszenia „Słowo i Film”, podzielony jest na różne części tematyczne. Po wprowadzeniu Michał Lesiak opowiedział, kim jest Miauczyński w twórczości Marka Koterskiego. Następnie Alicja Górska i Kamil Jędrasiak przedstawili arcyciekawy wątek upadku inteligenta w Dniu świra. Później Kaja Klimek zajęła się przeglądem motywu blokowisk w polskim kinie, a Diana Dąbrowska omówiła język w filmie Koterskiego i jego wagę dla definiowania sposobów bycia w świecie. Na zakończenie wykładu Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski zastanawiali się, z czego wynikła wyjątkowa pozycja Dnia Świra w najnowszym kinie polskim.


“WESELE” – e-wykład z cyklu kanon kina polskiego po ’89


Wojciech Smarzowski, tak jak wcześniej Stanisław Wyspiański, posłużył się motywem wesela, by zdiagnozować kondycję społeczeństwa polskiego. W swoim filmie ukazał cały wachlarz ludzkich wad z wulgarnością, kłamliwością i chciwością na czele.

W ramach wykładu poświęconego Weselu możemy posłuchać, jak Kaja Klimek opowiada o polskich weselach od Wyspiańskiego po Wronę. Później dowiadujemy się wiele o autorskim stylu Wojciecha Smarzowskiego, który omówił dla słuchaczy Michał Lesiak. Następnie Diana Dąbrowska zwróciła uwagę na frapujący temat, a mianowicie wpływ poszczególnych etapów upojenia alkoholowego bohaterów na strukturę samego Wesela.

Po więcej informacji zapraszamy na profil Facebookowy Stowarzyszenia.

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.