Advertisement
Aktualności

Zobacz program 16. edycji Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków

Redakcja Filmawki

Pięć mocnych festiwalowych sekcji: retrospektywa arcydzieł tajwańskiego mistrza Edwarda Yanga, kino hongkońskie z ostatnich 25 lat, wprawiające w dobry nastrój filmy japońskie, konkursowa sekcja Nowe Kino Azji oraz Asian Cinerama, czyli filmy mistrzów. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków zaprasza na kolejną edycję w formule hybrydowej. Stacjonarnie filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka w dniach 16-23 listopada, natomiast edycja online na piecsmakow.pl potrwa aż do 4 grudnia. 

Nowe Kino Azji to stała sekcja konkursowa Pięciu Smaków. Jedenaście filmów, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery, zdolnych twórców, składa się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego. Produkcje m.in. z Tajwanu, Korei Południowej czy Indii chwytają tętno przemian w poszczególnych krajach, naświetlają istotne problemy społeczne i prowokują do długich dyskusji.

Co ważne, bilety na poejdyncze seanse festiwalu są już dostępne. Znajdziecie je tutaj.


Nowe Kino Azji

Yuni, reż. Kamila Andini
Yuni, reż. Kamila Andini

 

Duchy przeszłości / Bhoothakaalam, reż. Rahul Sadasivan, Indie 2022, 105’

europejska premiera

[kino + online]

Coś bardzo złego czai się w cieniu murów starego domu, w którym bezrobotny Vinu mieszka ze swoją pogrążoną w depresji matką, Ashą. Czy bohaterom uda się dowiedzieć, co to jest, zanim będzie za późno? Duchy przeszłości to inteligentny horror psychologiczny. Sadasivan adaptuje ryzykowny scenariusz, omijając mielizny łzawych schematów czy prostych gatunkowych chwytów. Film wchodzi pod skórę, przekręcając śrubę strachu stopniowo, do samego końca.

 

Inwazja barbarzyńców / Barbarian Invasion, reż. Tan Chui Mui, Malezja 2021, 106’

polska premiera

[kino + online]

Yoon Moon z utęsknieniem czekała na propozycję zagrania w filmiepo paru latach urlopu macierzyńskiego jest gotowa podjąć kolejne wyzwania. Nowa rola wymaga ciężkiego fizycznego treningu, a niespodziewane wydarzenia sprawią, że nabyte właśnie umiejętności będzie musiała wykorzystać w praktyce. Zaskakujące połączenie autorskiego, kobiecego kina z gatunkowym filmem sztuk walki.

 

Niech żyje Leonora! / Leonor Will Never Die, reż. Martika Ramirez Escobar, Filipiny 2022, 101’

polska premiera

[kino + online]

Leonora kocha kino akcji i dałaby się za nie pokroić. Niegdyś była jego prominentną twórczynią, dzisiaj boryka się z trudną codziennością. Szansą na powrót do branży jest konkurs na scenariusz filmowy. Odkurzenie niedokończonego projektu sprawi, że Leonora na nowo zanurzy się w rzeczywistości swoich bohaterówdosłownie! Oryginalna wyprawa w głąb magicznego świata filmu, z której bije szczera miłość do X muzy, w szczególności do dawnego kina filipińskiego.

 

Pamięć ziemi / Miền ký ức / Memoryland, reż. Kim Quy Bui, Wietnam 2021, 99’

polska premiera

[kino + online]

Wspólnym mianownikiem trzech historii, które w Pamięci ziemi powoli się ze sobą łączą, jest śmierć. Powinności żyjących wobec tych, którzy odeszli, przejawiają się zarówno w mistycznych rytuałach, jak i w chłodnym pragmatyzmie, którego coraz więcej w gwałtownie rozwijającym się Wietnamie. Osobisty, ale i symboliczny film zrealizowany w długich, malowniczych ujęciach.

Posłaniec z chmur / Meghdoot / The Cloud Messenger, reż. Rahat Mahajan, Indie 2022, 148’ 

polska premiera

[kino + online]

Zjawiskowo zrealizowana opowieść o niespełnionej miłości dwójki uczniów szkoły z internatem u podnóża Himalajów. Z jednej strony zachwyca rozmachem i atmosferą niczym z kina Terrence’a Malicka, z drugiej przeraża postkolonialnym echem, które wciąż rezonuje w ciałach bohaterów. Film w swojej konstrukcji przypomina współczesny mit przepełniony sennymi pejzażami, pośród których błądzą nie tyle zakochani w sobie bohaterowie, ile pamięć o przeszłości.

 

Przesąd / Seire, reż. Park Kang, Korea Południowa 2021, 102’

polska premiera

[tylko kino]

Hae-mi i Woo-jin po raz pierwszy zostają rodzicami. Kobieta jest przesądna i wierzy, że nowonarodzone dziecko należy chronić przed złem świata zewnętrznego przez trzy tygodnie. Mężczyznę dręczą koszmary. Dowiaduje się też, że zmarła jego dawna miłość i mimo przestróg żony planuje wybrać się na jej pogrzeb. Nakręcony pewną ręką, debiutancki Przesąd zachwyca spójnością wizji, łącząc rasowy, powoli rozwijający się horror z głębokim portretem psychologicznym.

 

Wąska droga / Zhai lu wei chen / The Narrow Road, reż. Lam Sum, Hongkong 2022, 115’

polska premiera

[tylko kino]

Candy mieszka w obskurnym pokoiku bez okna i od zaraz potrzebuje zajęcia, by utrzymać siebie i swoją córeczkę. W mieście właśnie ogłoszono lockdown, rynek pracy nie funkcjonuje. Dziewczyna dostaje szansę od swojego sąsiada, który prowadzi małą firmę sprzątającą. Czy będzie potrafiła z niej skorzystać? Pełna empatii i ciepła opowieść o trudnych pandemicznych czasach jest szczytowym osiągnięciem kantońskiego kina społecznego ostatnich lat.

 

Wiosenny pobrzask / Hikari Nodokeki / The Light of Spring, reż. Fumito Fujikawa, Japonia 2022, 84’

europejska premiera 

[kino + online]

Kilka dni z życia rodziny Hirabukich. Intymna docu-drama o mimowolnym rozpadzie więzi, w której debiutujący Fumito Fujikawa umieszcza wiele obserwacji zarówno o polityce rodzicielstwa, jak i o wielkomiejskiej przestrzeni Tokio w trakcie pandemii. To intrygujący filmowy zapis rodzinnego kryzysu, w którym młode małżeństwo z dwójką dzieci niecierpliwie wyczekuje nadejścia pierwszych promieni wiosennego słońca.

 

Wyciszenie / Xiu xing / Increasing Echo, reż. Chienn Hsiang, Tajwan 2021, 85’

polska premiera

[kino + online]

Nieoczekiwana rozmowa telefoniczna sprawia, że rodzinne życie państwa Yandalekie od szczęśliwego, toczące się w rytmie powtarzalnej rutyny i wzajemnego zmęczeniazostaje zakłócone. Czy pani Yan pod wpływem bolesnych wspomnień otrząśnie się z marazmu i ruszy do przodu? To kolejna znakomita kreacja Chen Shiang-chyi, aktorki m.in. u Tsaia Ming-lianga, kobiecy portret skomponowany z delikatnością przez Chienna Hsianga, zwycięzcę 8. Pięciu Smaków.

Arnold jest wzorowym uczniem / Arnon pen nakrian tuayang / Arnold is a Model Student, reż. Sorayos Prapapan, Tajlandia 2022, 83’ 

polska premiera

[kino + online]

Satyra na system edukacji w Tajlandii zainspirowana narodzinami uczniowskiego ruchu Bad Student Movement. Rejestr prawdziwych protestów z 2020 roku został tu połączony z historią Arnolda, z pozoru tylko wzorowego ucznia, który dorabia na oszukiwaniu podczas egzaminów wstępnych do szkół. Arnold, jak wielu młodych ludzi w jego wieku, nie wie, co chciałby robić w życiu, a idące za tym pasmo lęków jeszcze bardziej podsyca jego niezdecydowanie.

 

Yuni, reż. Kamila Andini, Indonezja 2021, 95’

[kino + online]

Wrażliwa, utalentowana Yuni nie wybrała jeszcze życiowej drogi, ale wydaje się, że ma na to sporo czasu. Marzenia i pragnienia szesnastolatki zderzają się jednak z rzeczywistością społecznych norm i przesądów. O tym, jaki będzie jej los, chcą zdecydować inni. Trzeci film Kamili Andini zachwyca formą wizualną i dojrzałością, nie pozostawiając wątpliwości, że wychowana w filmowej rodzinie reżyserka jest wielkim talentem nowego kina indonezyjskiego.


Japan Feel-Good

Kot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami

Z jednej strony kojące w swej prostocie narracje, z drugiej przepełnione absurdalnym humorem i niezwykłą energią komedie – w sekcji Japan Feel-Good zostaną zestawione dwa wizerunki japońskiego kina. Pięć Smaków zaprasza do spojrzenia na te obrazy Japonii, które zwykle nie znajdują miejsca w głównym nurcie. Jak sama nazwa sekcji wskazuje – tutaj liczyć się będzie, tak po prostu, dobre samopoczucie.

 

Funky Forest / Naisu no mori: The First Contact / Funky Forest: The First Contact, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki, Japonia 2005, 150’

polska premiera

[kino + online]

Przepełnione czarnym humorem skecze komików manzai; występy nie do końca poważnego duetu muzycznego; podłączone do ciał maszyny, których nie powstydziłby się David Cronenberg; prowadzące donikąd rozmowy o japońskich stereotypach – Funky Forest to szczytowe osiągnięcie nieformalnego zrywu Japanese New Weird, które natychmiast po premierze zyskało status filmu kultowego. Każdy pokaz tej pięknej w swoim absurdzie komedii jest kolektywnym doświadczeniem całego spektrum groteski.

Ito / Itomichi, reż. Satoko Yokohama, Japonia 2021, 116’

polska premiera 

[kino + online]

Nieśmiała dziewczyna o staromodnym imieniu Ito, mówiąca prowincjonalnym dialektem, zaczyna pracę w maido cafe w mieście Aomori. I chociaż kobiety w jej rodzinie słyną z gry na shamisenie Tsugaru, to Ito jeszcze nie odnalazła swojego brzmienia, itomichi. Wbrew wszystkim podąża własną ścieżką, poszukując tożsamości pomiędzy tradycją a nowoczesnością.

Kot do wynajęcia / Rentaneko / Rent a Cat, reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012, 110’


[kino + online] 


Pokaz dedykowany pamięci Jagody Murczyńskiej.

„Zaklinaczka kotów” Sayoko wpada na pomysł, by wypożyczać garnące się do niej puchate przybłędy osobom, którym coś leży na sercu. Sama ma w sobie coś z kota: lubi chodzić własnymi ścieżkami, choć jej także doskwiera samotność. Naoko Ogigami udaje się opowiedzieć o tym doświadczeniu bez sentymentalizmu. To film pełen ciepłych kolorów, barwnych postaci i kociego mruczenia, przyjemna, a zarazem inteligentna opowieść o oryginalnym sposobie na życie.

 

Przeczytaj również:  Rozmawiamy z Julią von Heinz - jej następny projekt rozgrywa się w Polsce!

Letnia opowieść / Kodomo wa Wakatte Agenai / One Summer Story, reż. Shuichi Okita, Japonia 2020, 138’

polska premiera

[kino + online]

Sakuta Minami, młoda utalentowana pływaczka, wyrusza w podróż, by odnaleźć biologicznego ojca, założyciela jednej z najbardziej znanych japońskich sekt. W tym wakacyjnym filmie drogi i coming-of-age w jednym Shuichi Okita ponownie przygląda się swoim ulubionym dziwakom. Wspaniale operuje przy tym nastoletnim cringe’em, opowiadając w nienachalny sposób o trudach dorastania i o relacjach – ze światem ludzi i z naturą.

Liście komeliny / Tsuyukusa, reż. Hideyuki Hirayama, Japonia 2022, 95’
polska premiera


[kino + online]

Niespiesznie poprowadzona komedia o losach Fumi, na co dzień pracującej w szwalni kobiety w średnim wieku. Pewnego dnia w jej samochód uderza meteoryt. Fumi bierze to za szczęśliwy omen i postanawia wprowadzić znaczące zmiany w swoim życiu, zrywając z ospałą rutyną. Gdy usłyszy mężczyznę, grającego na liściach komeliny, nie będzie jeszcze świadoma tego, że dźwięki wydobywane z rośliny pozostaną z nią na dłużej.

Moje słodkie trunki / Amai osake de ugai / My Sweet Grappa Remedies, reż. Akiko Ohku, Japonia 2019, 108’

polska premiera

[kino + online]

Życie Yoshiko, kobiety w średnim wieku pracującej jako Office Lady, to pasmo prostych przyjemności: kieliszek włoskiej grappy wieczorem, przejażdżka rowerem, obserwowanie innych ludzi. W tym wszystkim Yoshiko zaczyna jednak odczuwać pewien brak – jest samotna. By nieco zmienić swoje życie, pogłębia przyjaźń z koleżanką z pracy i wchodzi w relację ze znacznie młodszym od niej mężczyzną.

Mori, siedlisko artysty / Mori no Iru Basho / Mori, the Artist Habitat, reż. Shuichi Okita, Japonia 2018, 99’

[kino + online]

Dzień z życia Morikazu „Moriego” Kumagaia, ekscentrycznego awangardowego malarza, tworzącego na tyłach swojego ogrodu. Egzystuje on poza czasem, z dala od wielkomiejskiego zgiełku. Bardziej pasuje do świata natury, niż do świata ludzi. Po trzech dekadach spokoju, do siedliska Moriego wkradają się wścibscy filmowcy i nieznośni deweloperzy. Jego codzienność zostaje zakłócona absurdalnymi interakcjami z osobnikami, z którymi Mori nie chce mieć do czynienia.

Rybie dziecko / Sakana no Ko / The Fish Tale, reż. Shuichi Okita, Japonia 2022, 139’
europejska premiera


[tylko w kinach]

Filmowy życiorys Sakana-kuna, najbardziej ekscentrycznego z japońskich internetowych celebrytów, specjalisty od wszystkich morskich stworzeń, zwanego inaczej rybim dzieckiem. Wyrazista opowieść o dorastaniu, życiowych ekscentrykach i nonkonformistycznej sprawczości.


Hongkong. Kino czasu przemian

Moje słońce, reż. Judy Chu

Sekcja Hongkong. Kino czasu przemian to najlepsze filmy zrealizowane po przejściu Hongkongu pod zarządzanie administracji chińskiej, czyli po roku 1997 – emocjonujące kino gangsterskie, które przez dekady było wizytówką Pachnącego Portu, ale też skromne, błyskotliwe filmy, skupiające się na rozedrganej codzienności tego niezwykłego miasta. To zarówno filmy mistrzów, jak i twórców w Polsce nieznanych. Ich wspólnym mianownikiem jest zmiana i poczucie nieuchronnie uciekającego czasu. Zebrane razem są zapisem ewolucji tej kinematografii pod coraz większym naciskiem potężnych sił politycznych.

 

Infernal Affairs: Piekielna gra / Mou gaan dou / Infernal Affairs, reż. Andrew Lau, Alan Mak, Hongkong 2002, 101’

[kino + online]

Pojedynek dwóch równorzędnych przeciwników: przestępcy, działającego w strukturach policji i gliniarza, który zdobył zaufanie szefa triady, może zostawić na placu boju tylko jednego z nich. Kto okaże się sprytniejszy, kto popełni choć jeden błąd? Mistrzowski thriller, który stał się światowym fenomenemświetnie napisany, nakręcony bez jednej zbędnej sceny, trzymający w klaustrofobicznym napięciu aż do ostatnich minut.

 

Miłość i papierosy / Chi Ming yi Chun Kiu / Love in A Puff, reż. Pang Ho-Cheung, Hongkong 2010, 104’


[kino + online]

Wprowadzony w hongkońskich biurach zakaz palenia tytoniu wypędza nałogowców z korporacyjnych boksów na ulice i… otwiera drogę nowym kontaktom towarzyskim. Cherie i Jimmy spotykają się na codziennym dymku, a wraz z liczbą wspólnie wypalonych papierosów ich zażyłość się pogłębia. Czołowy prowokator hongkońskiego kina błyszczy tym razem w komedii romantycznej, pokazując wyjątkowość i zakłopotanie pierwszych wspólnych chwil.

 

Moje słońce / Yat louh tuhng hahng / Sunshine of My Life, reż. Judy Chu, Hongkong 2022, 96’
polska premiera

[kino + online]

Nowe kino hongkońskie odchodzi od gangsterskich historii, podążając ku realizmowi i codziennym problemom mieszkańców miasta. W Moim słońcu debiutantka Judy Chu kieruje kamerę na własną rodzinę, opowiadając o swoich doświadczeniach z niewidomymi rodzicami. Słodko-gorzka opowieść o miłości, poświęceniu oraz potrzebie niezależności porusza szczerością i autentyzmem.

 

Motyl / Hu die / Butterfly, reż. Yan Yan Mak, Hongkong 2004, 124’
polska premiera

[kino + online]

Flavia, zamężna nauczycielka, poznaje młodziutką piosenkarkę Yip, z którą wchodzi w intymną relację. Niespodziewany romans sprawia, że kobieta zaczyna wracać myślami do swojej niespełnionej miłości z młodych lat. Czy tym razem zdecyduje się na życie w zgodzie z własnymi pragnieniami? Cichy, osobisty i efemeryczny Motyl to rzadki przykład kina lesbijskiego z Hongkongu, dowodzący, że Yan Yan Mak to wielki talent, który nie został do końca wykorzystany. 

 

PTU, reż. Johnnie To, Hongkong 2003, 88’
polska premiera


[kino + online]

Podczas konfrontacji z przestępcami sierżant Lo Sa traci służbową brońto może być koniec jego policyjnej kariery. Koledzy z jednostki PTU obiecują odnaleźć zgubę i ruszają na hipnotyczną wędrówkę przez oświetlony neonami Hongkong. Głębokie cienie pustych ulic pozwalają ukryć moralne skazy, ale niosą też śmiertelne zagrożenia… Nocna ballada, arcydzieło Johnniego To, ostatniego wielkiego mistrza światowego kina gatunkowego.

 

Septet: Opowieść o Hongkongu / Qi ren yue dui / Septet: The Story of Hong Kong, reż. Ann Hui, Sammo Hung, Ringo Lam, Patrick Tam, Johnnie To, Hark Tsui, Yuen Woo-ping, Hongkong 2020, 113’
polska premiera

[tylko kino]

Siedem opowieści o Hongkongu, jakiego już nie ma, zrealizowanych przez największych mistrzów złotego okresu tej kinematografii. Wzruszające, pełne nostalgii i tęsknoty za dawnymi (lepszymi?) czasami, błyskotliwe filmowe miniatury są zarówno hołdem, jak i pożegnaniem z nieuchronnie domykającym się okresem historii. 

 

W pogoni za smokiem / Chui lung / Chasing the Dragon, reż. Jason Kwan, Jing Wong, Hongkong 2017, 128’

[tylko kino]

Rok 1963. W nadziei na lepsze życie Ho dostaje się nielegalnie z Chin do Hongkongu pod brytyjską administracją. Sytuacja zmusza go do zejścia na przestępczą ścieżkę. Ambitny i sprawnie operujący pięściami, Ho pnie się po szczeblach gangsterskiej kariery, ale nie wszystkim podoba się jego coraz mocniejsza pozycja. Pełen rozmachu, efektowny W pogoni za smokiem jest przykładem udanej współpracy hongkońskich i chińskich filmowców. 

 

Przeczytaj również:  Pięć Smaków. Recenzujemy "Arnold jest wzorowym uczniem"

Wąska droga / Zhai lu wei chen / The Narrow Road, reż. Lam Sum, Hongkong 2022, 115’
polska premiera

[tylko kino]

 

również w sekcji Nowe Kino Azji


Retrospektywa: Edward Yang

Historia z Tajpej, Edward Yang

Pierwszy w Polsce przegląd twórczości mistrza Tajwańskiej Nowej Fali. Wciąż nieodkryte przez polską widownię filmy Yanga z precyzją, czułością, a nieraz i ironią portretowały zmieniającą się stolicę – Tajpej. Yang przez prawie dwie dekady w swojej twórczości pokazywał ten złożony stan zawieszenia, w którym od lat zdaje się tkwić Tajwan, zawieszenia w (bez)czasie, w stale modernizującej się przestrzeni, w tożsamościowym pomiędzy. Po latach filmy Yanga doczekały się odrestaurowania, a oglądane dziś zyskują na współczesnym odczytaniu.

 

Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach, reż. Edward Yang, Tajwan 1983, 166’

[tylko kino]

Znana pianistka po raz pierwszy od lat wraca do rodzinnego Tajpej. Przed koncertem umawia się z dawną znajomą, Jiali. Rozmowa dwóch kobiet zamienia się w wielopoziomową retrospekcję. Opowieść o wyborach życiowych i dążeniu do samorealizacji. 

 

Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story, reż. Edward Yang, Tajwan 1985, 119’

[kino + online]

Rozczarowany brakiem szans na kontynuację kariery baseballisty, A-Lung przyjeżdża ze Stanów Zjednoczonych do Tajpej, by odwiedzić narzeczoną. Wystawiona na próbę czasu, głęboka więź z dzieciństwa zostaje skonfrontowana z odmiennymi doświadczeniami życiowymi pary bohaterów.

 

Terroryści / Kongbu fenzi / The Terrorizers, reż. Edward Yang, Tajwan 1986, 109’

[kino + online]

Telefon, aparat fotograficzny i pistolettyle wystarczy, by wprowadzić zamęt w życie luźno powiązanych ze sobą bohaterów. Rozczarowania miłosne, związki z przypadku, nierówności klasowe i małe akty przemocy dopełniają ten postmodernistyczny obraz Tajpej.

 

Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day, reż. Edward Yang, Tajwan 1991, 237’

[kino + online]

Tajpej, 1960 rok. Walki młodzieżowych gangów są lustrzanym odbiciem konfliktów między lokalną ludnością a napływowym rządem nacjonalistycznej partii Chin. Nastolatek z inteligenckiej rodziny zabija swoją dziewczynę. Pozornie wyodrębniony akt przemocy jest częścią całego systemu opartego na terrorze. 

 

Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion, reż. Edward Yang, Tajwan 1994, 125’

[kino + online]

Co się dzieje, gdy ludzie stają się bogaci? Wtedy następuje dwa tysiące lat biedy i chaosu. Pogoń za dobrobytem przesiąka rzeczywistość Tajpej, a kręgi artystyczne stają się epicentrum skrajnego materializmu. Czy jest w tym świecie szansa na odnalezienie prawdy i poczucia sensu?

 

I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two…, reż. Edward Yang, Tajwan, Japonia 2000, 173’

[kino + online]

Rodzinna saga i obraz życia klasy średniej w Tajpej. Każdy z bohaterów zmaga się ze swoją codziennością: problemami w pracy i w małżeństwie, chorobą bliskich, rozczarowaniami miłosnymi, przemocą w szkole. Nic nie jest do końca takie, jakie się wydaje. 


Asian Cinerama

Uprowadzenie, reż. Pil Gam-sung

Asian Cinerama to filmy uznanych już twórców, którzy od lat zachwycają widzów na światowych festiwalach. To także dzieła, które podbiły serca azjatyckich widzów, notując świetne wyniki w kinach. Poprowadzone pewną ręką, oszałamiające poziomem realizacji – Asian Cinerama to seanse filmów wielkich mistrzów, których poprzednie tytuły były witane z entuzjazmem przez pięciosmakową publiczność.


24, reż. Royston Tan, Singapur 2021, 77’
polska premiera 

[kino + online]

 

Kontemplacyjna fabuła, opowiedziana w tytułowych dwudziestu czterech scenach. Przyglądamy się pracy pewnego dźwiękowca, który rejestruje brzmienie otaczającej go rzeczywistości. Mężczyzna obserwuje i słucha, ale jego obecność pozostaje niezmącona, całkowicie niezachwiana – jest jak duch pośród rozgrywającego się na jego oczach (i uszach) życia. 24 to swego rodzaju duchologiczna medytacja: nad fonią przestrzeni, jak i nad materią filmowego medium.

 

Terroryści / Qing chun shi lian / Terrorizers, reż. Ho Wi Ding, Tajwan 2021, 127’
polska premiera

[kino + online]

 

Losy kilku młodych ludzi splata ze sobą przypadek, ale też pragnienie znalezienia bratniej duszy. Każda kolejna scena w tej niechronologicznie opowiedzianej historii odsłania ich motywacje, problemy i decyzje. Terroryści są zachwycającym wizualnie, mistrzowsko skomponowanym, nihilistycznym obrazem samotności w pełnym technologii, tłumnym współczesnym Tajpej.

 

Uprowadzenie / Injil / Hostage: Missing Celebrity, reż. Pil Gam-sung, Korea Południowa 2021, 94’
polska premiera

[kino + online]

 

Czy gang bezwzględnych porywaczy może nie skorzystać z okazji, gdy spotka na ulicy filmową megagwiazdę, Hwanga Jung-mina? Przestępcy są właśnie na prostej drodze do naprawdę dużej kasy, a uwięzionemu aktorowi pozostaje liczyć na skuteczność stróżów prawa albo… na siebie, swój spryt i talent aktorski. Szybki, wybuchowy blockbuster Pila Gam-sunga potwierdza, że nikt nie robi obecnie lepszych filmów akcji od Koreańczyków.

 

Wielka noc / Big Night!, reż. Jun Robles Lana, Filipiny 2021, 105’
polska premiera

[tylko kino]

 

Dharna, sympatyczny i gadatliwy właściciel salonu piękności, odkrywa, że jego nazwisko trafiło na listę lokalnych narkomanów. Oznacza to poważne kłopoty – wszak prezydent Duerte wypowiedział bezwzględną wojnę narkomanii. Chłopak musi szybko dowiedzieć się, kto wpisał go na listę i kto może go z niej usunąć. Komedia czarniejsza niż smoła, diagnozująca przerażającą rzeczywistość dzisiejszych Filipin.

Za szybcy, za czuli / Fast & Feel Love, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia 2022, 132’
polska premiera

[tylko kino]

 

Jay to mistrz świata w speed stackingu. Kiedy opuszcza go dziewczyna, która do tej pory była też jego opiekunką, trzydziestoletni mężczyzna musi w końcu stać się samodzielny. Festiwalowy ulubieniec, Nawapol Thamrongrattanarit, powraca z superbohaterskim kinem o licznych popkulturowych nawiązaniach. Tworzy swój pierwszy w karierze pełnoprawny blockbuster, skupiony na rozterkach millenialsów, którzy nie chcą dorosnąć, ale bardzo potrzebują miłości.


Kino grozy

Przesąd, reż. Park Kang

 

Przyprawiające o ciarki na grzbiecie, odwołujące się do psychologii strachu, krwawe historie z azjatyckim stemplem jakości.

 

Duchy przeszłości / Bhoothakaalam, reż. Rahul Sadasivan, Indie 2022, 105’

europejska premiera

[kino + online]


także w sekcji Nowe Kino Azji

 

Irul: Nawiedzony hotel / Irul: Ghost Hotel, reż.M.S. Prem Nath, Malezja 2021, 99’ 

polska premiera


[tylko online]

Grupa ambitnych filmowców oraz specjalistów od zjawisk paranormalnych wybiera się do stanu Penang. Chcą sprawdzić, co czai się w owianym złą sławą, opuszczonym hotelu Crag, zapominając o tym, jak zazwyczaj kończą się tego rodzaju historie. Czy pułapka zastawiona na zło okaże się skuteczna? Irul… to nakręcony z pasją i werwą horror, w którym wszystkie elementy składają się na prawdziwie straszną całość.

 

Przesąd / Seire, reż. Park Kang, Korea Południowa 2021, 102’

polska premiera

[tylko kino]

także w sekcji Nowe Kino Azji

 

Utrapienie / Affliction, reż. Teddy Soeriaatmadja, Indonezja 2021, 90’
europejska premiera


[tylko kino]

 

W Dżakarcie, w domu pewnej rodziny pojawia się opiekunka mieszkającej na prowincji matki. Kondycja starszej pani znacznie się ostatnio pogorszyła i trzeba się nią zaopiekować. Wyprawa w odległe rejony Jawy okaże się dla bohaterów podróżą ku brutalnej prawdzie, która nigdy nie miała ujrzeć światła dziennego. Soeriaatmadja to twórca, który uchodzi w Indonezji za specjalistę od rodzinnych portretów. Tym razem w horrorze skupia się na najmroczniejszych aspektach wspólnego DNA.

Objęliśmy patronat medialny nad tym wydarzeniem.



Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.