Advertisement
Aktualności

Tydzień Filmu Niemieckiego, czyli największy przegląd kina niemieckiego w Polsce

Redakcja Filmawki
Tydzień Filmu Niemieckiego, mat. promocyjne

Od lat Goethe-Institut, Dom Norymberski i Konsulat Generalny Niemiec organizują największy przegląd kina niemieckiego w Polsce, czyli Tydzień Filmu Niemieckiego. Jeszcze rok temu tydzień celebracji niemieckiego kina skupiał widzów przed kinowymi ekranami w Krakowie, Warszawie i miastach Polski południowo–zachodniej. W tym roku każdy będzie mógł wziąć udział w wielkim święcie kina niemieckiego – przed ekranami komputerów.

W programie przeglądu znajdują się produkcje, które w przeciągu ostatniego roku odwiedziły największe festiwale filmowe lub zostały uhonorowane Niemieckimi Nagrodami Filmowymi. Każda edycja tej prezentacji kina niemieckiego to pokaz różnych filmowych gatunków podejmujących wiele tematów, ze szczególnym uwzględnieniem takich, którymi żyją nasi sąsiedzi, i na które natychmiast reagują pracujący w Niemczech twórcy.  Mimo zmiany formy przeglądu zapewniamy, że jego program prezentuje się równie znakomicie co zawsze.

“Gipsy Queen”, mat. promocyjne

W dniach 22-29 stycznia 2020 będziemy mogli obejrzeć :

  • Mój koniec. Twój początek, czyli opowieść z nielinearną narracją o młodych, zakochanych ludziach. Przypadkowe spotkanie łączy Arona i Norę. Przypadek sprawia też, że Aron traci swoje życie. Kolejny przypadek (a może przeznaczenie?) łączą Norę z Natanem, który ratuje ją przed nieumyślnym wejściem pod koła samochodu. Programerzy wydarzenia obiecują, że dzięki precyzyjnemu i zaskakującemu montażowi produkcja trzyma widza w napięciu od początku aż do samego końca filmu.
  • Undine, współczesna historia miłosna nawiązującą do mitu o Odynie. Tytułowa bohaterka jest dyplomowaną historyczką, która pracuje w muzeum berlińskiego senatu.  Zafascynowana rozwojem Berlina w swoich opowieściach często sięga do słowiańskich korzeni miasta. Paula Beer, która wcieliła się w główną bohaterkę produkcji dostała za swoją rolę Srebrnego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale.
  • Gipsy King. Produkcja o sile, którą może dać pasja. O szansach, które daje nam życie. Reżyser filmu Hüseyin Tabak pochodzi z rodziny kurdyjskich imigrantów z Turcji. W jego produkcjach ważną rolę gra kultura.
  • Lekcja niemieckiego to wzruszający obraz o życiu w nazistowskich Niemczech. Produkcja rozważa problem winy i przymusu. Film oparty o bestselerową powieść Siegfrieda Lenza, niemieckiego pisarza urodzonego w Ełku.
  • Berlin Alexanderplatz to współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego. Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności,
  • SchlingensiefKrzykiem przerwać milczenie to jedyny film dokumentalny, który będzie można obejrzeć podczas Tygodnia Filmu Niemieckiego. To hołd złożony artyście totalnemu, za którego uważany jest Schligensief. Produkcja jest swoistym found footage zmontowanym z filmowych kadrów, fragmentów performensów, prywatnych nagrań i wywiadów z twórcą. Nagrań jest sporo. W końcu Schligensief zajmował się zarówno reżyserią filmową, radiową, teatralną, jak i operową. Był konferansjerem talk shows, performerem – i być może przede wszystkim absolutnym prowokatorem oraz miłośnikiem absurdu i czarnego humoru.
  • Kryptonim Curveball,  film Johannesa Nabera nie jest dokumentem, ale oparty został na bardzo dokładnej kwerendzie oraz licznych rozmowach z uczestnikami i świadkami tamtych wydarzeń. Curveball to kryptonim operacji wywiadowczej związanej z irakijskim uchodźcą, Rafidem Alwanem, który ubiegał się w 1999 roku o azyl w Niemczech. Podczas przesłuchań podaje się za inżyniera chemika i w zamian za przyznanie mu obywatelstwa oferuje informacje dotyczące broni biologicznej, będącej rzekomo w posiadaniu Saddama Husseina.
  • Lara, bohaterka nowego filmu Jana-Ole Gerstera, kończy 60 lat i w dzień swoich urodzin postanawia wyskoczyć z okna. Realizację tego zamiaru uniemożliwiają interweniujący u sąsiadów policjanci. Bohaterka – rozwiedziona, samotna, bez przyjaciół i znajomych i też bez kontaktu z jedynym synem – musi spędzić urodzinowy dzień inaczej niż zamierzała. W eleganckim kostiumie wychodzi na miasto, aby zrealizować nowy plan. Viktor, syn Lary jest świetnie zapowiadającym się muzykiem, pianistą próbującym sił także w komponowaniu. Wieczorem w berlińskim Theater des Westens ma odbyć się jego koncert. Lara nie jest na niego zaproszona, jej były mąż chroni syna przed destrukcyjnym wpływem matki, Wiedząc, jak ważny jest dla Viktora wieczorny występ, podejmuje oszczędności w banku, udaje się do kasy teatru i wykupuje wszystkie dostępne jeszcze bilety.
Przeczytaj również:  O rzeczach niezbędnych w życiu, w filmie i na planie. Rozmawiamy z Kamilą Taraburą

 

+ pozostałe teksty

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.