Podcast

Porozmawiajmy o “Annette” #2: Leos Carax

Redakcja Filmawki
Leos Carax
Leos Carax ;)

W roku 1985 w “Jeune Cinema” tak pisano o Caraxie: “Nie obawiajcie się: w filmie Caraxa wydarzeń jest bardzo mało i zawsze możecie zrobić to co reszta sali, czyli się zdrzemnąć” (tłum. P.Kopański). Patrząc na reakcję po Anette można zaryzykować, że w Caraxowym świecie niewiele się zmieniło.

My natomiast zaryzykujemy i w podcaście zastanowimy się czy przypadkiem jego najnowszy musical – nawiązujący również do wcześniejszej twórczości, nie jest najbardziej przystępnym dziełem artysty. Spróbujemy odpowiedzieć również na pytania: czym jest (bądź był) filmowy neobarok, jaka jest poetyka autorska twórcy Złej krwi i Holy Motors, a także jak jego styl ewoluował przez lata. Naszym gościem jest Sebastian Smoliński – doktorant Amerykanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, krytyk filmowy, laureat konkursu imienia Krzysztofa Mętraka, współpracownik Tygodnika Powszechnego.

➡︎ Tutaj znajdziesz wszystkie nasze teksty wokół Annette.
➡︎ A tutaj poprzedni odcinek podcastu.

Bibliografia zalecana jako uzupełnienie odcinka:


– Tadeusz Lubelski, “Od Rohmera do Collarda, czyli krótki przewodnik po francuskim kinie”, Film na świecie 2/1993
– Raphael Bassan, “Filmowy neobarok (Beineix-Besson-Carax)” (tłum. Piotr Kopański), z  Film na świecie 2/1993
– Carl-Johan Malmberg, “Miłość do ostatniego spojrzenia” (tłum. P. Kopański) z  Film na świecie 2/1993
– Antoni Michnik, “Anette: Operowy kosmos Caraxa i Braci Sparx”, Krytyka Polityczna
– John Hoberman i Jonathan Rosenbaum, “Midnight Movies: Seans o północy” (tłum. M.Oleszczyk)


Będziemy wdzięczni za wszystkie “follow” na Spotify oraz za każde 5 gwiazdek na Apple Podcasts. To pozwala podcastowi piąć się do góry w rankingu. Podcast możecie też odsłuchać bezpośrednio z naszej strony:

Filmawka: Złodzieje Rowerów
Filmawka: Złodzieje Rowerów
Porozmawiajmy o "Annette" #2: Leos Carax
/

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.