PublicystykaZestawienia

7 filmów które warto obejrzeć na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym [ZESTAWIENIE]

Redakcja Filmawki

Tegoroczny, 60. już Krakowski Festiwal Filmowy, został przeniesiony w pełni do internetu. Jak zawsze stroi on pod znakiem filmów krótkometrażowych i dokumentów, tych społecznych, zaangażowanych, ale i kontemplacyjnych. Przygotowaliśmy dla was 7 naszym zdaniem najciekawszych produkcji, które będziecie mogli obejrzeć w ramach festiwalu.


“Pollywood”, reż. Paweł Ferdek


Pollywood
fot. materiały prasowe KFF

Jeden z najgłośniejszych tytułów tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, będący jednocześnie filmem otwarcia, to podróż do Ameryki w poszukiwaniu korzeni naszego Hollywood. Kamera Pawła Ferdka, reżysera, scenarzysty niegdyś głośnego filmu Ki, dokumentuje nie tylko opowiadających o historii polskich Żydów rozmówców, ale i przeżycia samego twórcy, starającego się spełnić, jak głosi opis, swój własny American Dream. Piękne kalifornijskie bulwary i opowieść o ludzkiej ciekawości, marzeniu artystycznego uznania to jeden z najważniejszych filmów jubileuszowej edycji. (Maciej Kędziora)

Pokazy: 31.05, 2.06, 4.06


“Jestem tutaj”, reż. Julia Orlik


Jestem Tutaj
fot. materiały prasowe KFF

Filmem, który szczególnie mnie zaciekawił z tegorocznej edycji K.F.F., jest animacja Jestem tutaj w reżyserii Julii Orlik. Ten 15-minutowy film animowany poruszający problematykę starości może wprowadzić do polskiego kina znaczące, nowe – bo młode – spojrzenie na ludzi schorowanych, których spotyka niezasłużona marginalizacja we współczesności. W jakim stopniu zbywamy starość, unikamy sądnego dnia danse macabre, odganiamy od siebie myśl o śmierci, a przez to pomijamy tych, którzy są jej blisko? Mam nadzieję, że po projekcji filmu Julii Orlik znajdę odpowiedź na to pytanie lub otrzymam nowe zagadnienia, które będą wymagały przemyślenia. (Maciej Szymkowiak)

Pokazy: 1.06, 3.06, 5.06

Przeczytaj również:  Muzyczne rekomendacje: Maj 2020

“Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski


Zwyczajny kraj
fot. materiały prasowe KFF

W czasach gdy współczesne formy opowiadania coraz częściej sięgają po metodę true crime, Tomasz Wolski postanawia ją połączyć z found footage i opowiedzieć o inwigilacji w czasach PRL-u wykorzystując milicyjne rejestratory. To przestroga przed inwigilacją, o wydźwięku przynależnym wcześniej tylko reportażom Cezarego Łazarewicza. Pozycja obowiązkowa, szczególnie biorąc pod uwagę nagrody jakie Zwyczajny kraj zdobywał już za granicą. (Maciej Kędziora)

Pokazy: 2.06, 4.06, 6.06


“Między nami”, reż. Dorota Proba


Między nami
fot. materiały prasowe KFF

Dorota Masłowska dopowiedziałaby, że “dobrze jest” – Dorota Proba woli zadać pytanie “Dobrze, czyli jak?”. To opowieść o współczesnych relacjach, miłosnej chemii i poszukiwaniu wspólnego zdania, w której reżyserka i jej rozmówcy próbują ustalić czy są wspólne mianowniki udanej relacji. Gdy do tego dodamy zdjęcia jednej z najważniejszych rodzimych operatorek, Weroniki Bilskiej, otrzymujemy wyjątkowy dokument o nieoczywistych definicjach miłości w roku 2020. (Maciej Kędziora)

Pokazy: 31.05, 2.06, 4.06


“W Kijowie się nie strzela”, reż. Jakub Šedý


W Kijowie się nie strzela
fot. materiały prasowe KFF

Między Warszawą a Kijowem są 783 kilometry. Dlaczego stolica Polski rozwija się szybciej i lepiej od tej ukraińskiej? Z czym muszą mierzyć się mieszkańcy naszego wschodniego sąsiada? Interesującym spojrzeniem jest dla mnie to, zasugerowane przez Jakuba Šednego w filmie W Kijowie się nie strzela. Patrząc na Zachód, wielokroć zapominamy o bliskiej więzi ze Wschodem. Filmowa podróż przez oko kamery po szarych ulicach Kijowa, która znajduje kolor życia za zamkniętymi drzwiami prywatnych mieszkań, napawa optymizmem, że pomoże to widzom bliżej poznać wschodniego sąsiada. (Maciej Szymkowiak)

Pokazy: 31.05, 2.06, 5.06

Przeczytaj również:  "Córka Draculi" – Chrońcie swoje niewiasty przed lesbijką o ostrych kłach [CAMPING #64]

“Gorzka miłość”, reż. Jerzy Śladkowski


Gorzka miłość
fot. materiały prasowe KFF

Tym razem zdecydowaliśmy się na opowieść o poszukiwaniu miłości, a właściwie na tę opowieść zdecydował się reżyser Jerzy Śladkowski, twórca cenionych filmów jak Szwedzkie tango i Fabryka wódki. W Gorzkiej miłości zabiera nas w rejs po Wołdze gdzie śledzi losy bohaterów pragnących życiowej stabilizacji, wzajemnej akceptacji i, najzwyczajniej w świecie, gorącego uczucia, który będzie ogrzewał ich w chłodnym klimacie. Nie mogę się doczekać, bo to może być mój film festiwalu. (Maciej Kędziora)

Pokazy: 1.06, 3.06, 6.06


“xABo: Ksiądz Boniecki”, reż. Aleksandra Potoczek


xABo: Ksiądz Boniecki
fot. materiały prasowe KFF

Ksiądz Adam Boniecki to bez wątpienia jedna z najważniejszych postaci polskiego kościoła, szczególnie jego lewicowego odłamu. Portret człowieka-synonimu “Tygodnika Powszechnego” malowany przez reżyserkę Aleksandrę Potoczek, to opowieść o intelektualnym gigancie, o dobru i o prawdziwej drodze, którą powinien objąć Kościół w przyszłości. Do tego w tle muzyka jednej z najważniejszych kompozytorek młodego pokolenia, Hani Rani, tylko nadaje jeszcze większej rangi tej duchowej przeprawie z księdzem Bonieckim w roli głównej. (Maciej Kędziora)

Pokazy: 1.06, 3.06, 5.06

Nasza strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.